השומרון סיור עיתונאים לארץ היין הנופים והמורשת

כתבתה של קרן שלי

קרדיט צילום באדיבות קרן שלי

סיור עיתונאים לשומרון-ארץ היין, הנופים והמורשת. לגלות נוף קסום, אויר הרים צלול, שלווה ורוח קרירה מנשבת. שמחנו להכיר אנשים מקסימים ובעלי חזון עם רוח התיישבות חלוצית וחדוות יצירה.

 

את סיורנו המרתק התחלנו ב״פדואל״ שהיא בעצם ״המרפסת של המדינה״ מרפסת עם נוף מרהיב שמשקיפה לכל עבר. ממנה ניתן לראות כמעט כל מקום בארץ, החל מתל אביב ומישור החוף, השרון, הדרום אשדוד, אשקלון והצפון עד הר תבור,הכרמל וקו החרמון. ירדנו מהמרפסת לטיילת חדשה שנקראת ע"ש לוחם הלח"י אלכסנדר רובוביץ. במקום הוקם מצפור שבו הוצבו משקפות נוף לשימוש המבקרים, ובמרחק הליכה של כמה דקות נמצא מבצר המצודה ("דיר-קלעה") המרשים.

סיורנו המשיך לישוב חוות יאיר, מקום פסטורלי וציורי, גינת משחקים מטופחת  ומרפסת עץ מקסימה הצופה אל ואדי אלמג'ור. שמחנו להכיר את שירה איגל מנהלת פרוייקט ״שומרון נעים להכיר״ שקיבלה את פנינו בארוחת בוקר טעימה ומפנקת שהוגשה כיד המלך. כדאי ושווה להגיע למקום, להתארח, להנות ממנעמי המקום. בחוות יאיר יש שתי בריכות שכשוך חדשות ומומלץ מאוד לבקר שם בימי הקיץ החמים.

את הארוחה הכין יונתן אליאש, להזמנות 054-671-7115

משם במרחק של כחצי שעה המשכנו לשכונה השומרונית בהר גריזים.
הר גריזים (ע"פ השומרונים "הרגריזים" ללא רווח) הינו המקום המקודש

לקהילה השומרונית. פסגתו של ההר בגובה 886 מ' מעל פני הים והוא מתנשא לגובה של כ-450 מ' מעל סביבתו. הר גריזים הוא חלק מהרי שומרון.


כמחצית מהקהילה השומרונית מתגוררת בשכונת "קריית לוזה" אשר על הר גריזים. היות והר גריזים הוא המקום המקודש לשומרונים ישנם טקסי דת המתקיימים על ההר ביניהם: טקס זבח הפסח המתקיים ברחבת הזבח שבשכונה השומרונית, העלייה לרגל בשלושת הרגלים (פסח, סוכות ושבועות) מתקיימת על הר גריזים. כמו כן הכהן הגדול מתגורר תמיד בהר גריזים ובית העלמין השומרוני נמצא בהר גריזים.


משכונת השומרונים נסענו למצפה יוסף. מצפה יוסף הוא מצפה הסמוך לראש הר גריזים, הצופה על קבר יוסף. מצפה יוסף נמצא סמוך לפסגת הר גריזים בכתף ההר היורדת לכיוון מחנה הפליטים בלאטה, במקום הנקרא בפי הערבים תל א ראס, בנקודה שגובהה כ-800 מטרים מעל פני הים, הצופה על העיר שכם, עתיקות שכם הקדומה, וכן על קבר יוסף ומכאן שמו מצפה יוסף. המצפה מפורסם כאתר תיירותי בשל היותו הנקודה הקרובה ביותר לקבר יוסף ששימש מקום למבקרים עד שנהרס ונסגר עד ששוקם בשנית אך אינו מאפשר כניסה למבקרים אלא תצפית בלבד.


ממצפה יוסף ניתן לראות גם את הר עיבל וכן ניתן לצפות בשלושת גבולות הארץ ממקום אחד: במערב ניתן לראות את הים התיכון, ממזרח ניתן להבחין בהרי עבר הירדן ובימי ראות-טובה ניתן להבחין בחרמון במבט צפונה. ממצפה יוסף ניתן לראות גם את הר עיבל וכן ניתן לצפות בשלושת גבולות הארץ ממקום אחד: במערב ניתן לראות את הים התיכון, ממזרח ניתן להבחין בהרי עבר הירדן ובימי ראות-טובה ניתן להבחין בחרמון במבט צפונה.

״טחינה הר ברכה״ הטחינה עם הטעם המשובח ביותר בארץ, מפעל ליצור טחינה שנמצא למרגלות הר גריזים.

זהו מפעל קטן בבעלות משפחת כהן השומרונית מיוצרת טחינת "הר ברכה" – טחינה כשרה ומשובחת. למרות התחרות הגדולה בשוק הטחינות בעיקר באזור שכם, טחינת "הר ברכה" מצליחה לתפוס  נתח שוק רציני בכל הארץ וזה בעיקר עקב  היותה עשויה מחומרי הגלם המשובחים ביותר. השומשום ממנו מיוצרת הטחינה מיובא מאתיופיה, והיא מיוצרת בשיטה מיושנת שכנראה היא שהופכת אותה לטעימה כל כך. המפעל הנמצא על הר-גריזים מייצר כ- 1.5 טון טחינה ביום ומוכר את מירב התוצרת בישראל וחלק קטן מיוצא לארה"ב.
סיורנו ממשיך ליקב "הר ברכה"- היקב הוקם בשנת 2007 ומייצר כ-40,000 בקבוקים בשנה. יקב "הר ברכה" זוכה כל שנה התחרויות בין לאומיות.
ליקב מרכז מבקרים וכן מסעדה בשרית וחלבית. לתיאום ביקור- ניר לביא 052-5775156
מהר גריזים עלינו לאלון מורה, שם פגשנו את בני קצובר ביקב "כביר".


בני קצובר, מראשי מחדשי ההתיישבות היהודית בשומרון. מבני שמענו את סיפורה של אלון מורה ואת סיפור ההתיישבות כולה בשומרון. כמו"כ, בני סיפר את סיפור החפירות בהר עיבל ואת מציאת "מזבח יהושע".
לתיאום ביקור ביקב כביר- איתמר 052-7966638

את ארוחת הצהריים אכלנו ב"מרכז מבקרים הגדעונים" שנמצא בגבעת אלומות ברכס איתמר. את הארוחה המצויינת הכינה יפעת משולמי, שמשפחתה הינה שמראשוני המתיישבים בגבעות איתמר. מיפעת שמעתם את סיפור ההתיישבות בגבעות איתמר שמלבד אוכל מצויין גם רוקחים שמנים מצמחי מרפא

שמהווים מזור לבעיות רפואיות רבות ככלל ולנשים בהריון ולאחר לידה כפרט.
לתיאום ביקור במרכז המבקרים ולהזמנת ארוחה- יפעת 050-4407311

לאחר מכן נסענו לגלריה "בוץ בגבעה", אשר גם היא נמצאת בגבעות איתמר.


הגלריה הינה סטודיו לקרמיקה אשר שם מייצרים כלי חרס יחודיים ומשמשת כמרכז מבקרים המעוניינים לייצר או לרכוש כלי חרס, ניתנת האפשרות לצייר ולקשט את הכלים לפי טעמם האישי.

לתיאום ביקור בגלריה-בתיה 052-3445019 היה מיוחד ממליצה בחום .
קישור להורדת קובץ מפת תיירות שומרון:
עברית:

https://drive.google.com/open? id=1_ bY2AbMNL2qgUFzQmT9PwpKJdu3m58_ Y
אנגלית:

https://drive.google.com/ drive/u/1/folders/1RrEoJ_ jDlmhK4YZoyRnBVeRd8IH0LvnO