השקת עונת האגסים האדומים

כתבתה של קרן שלי

קרדיט צילום מייקל פלדמן

השקת עונת האגסים האדומים והחלודים בשיאה ואנחנו זכינו להשתתף בסדנת אוכל מדהימה, על טהרת האגסים בביתו של יובל בר נר, המכונה איש האגסים.

למדנו להכיר את האגס על כל תכונותיו וגילינו בסדנה המרתקת כיצד אפשר לשלב את הגסים ולהכין ממנו מטעמים החל במרק אגסים וחלב קוקוס מדהים, סלט משולב אגסים, תפוזים ועלי תרד בשילוב עם גבינה, מנות עקריות, מנות צד מהממות ואפילו קינוחים.
אלפי מגדלים מצפון מערב ארה"ב מספקים זני אגסים מיוחדים לישראל.
עונת האגסים האמריקאים בשיאה.

כמידי שנה, אוכלים הישראלים כ- 33 אלף טון אגסים, כאשר 24-28 מתוכם אלף הם מגידול מקומי והשאר הם ביבוא. לישראל מיובאים אגסים מספרד, איטליה, צרפת, והטובים ביותר מגיעים מצפון מערב ארה"ב, ממדינות אורגון וושינגטון.

מגיעים אלינו זנים מיוחדים של אגסים בעלי שמות משונים כמו: אנג'ו אדום וירוק ובוסק בצבע חלודה. אגסים אלו מאופיינים – בטעמים ייחודיים בעקבות היותם גדלים בצפון מערב ארה"ב במדינות וושינגטון ואורגון , במישורים רחבי הידיים של מורדות הרי הרוקי, אזור קר ומושלג מאוד.

פרי האגס ידוע כמאכל בריא, כיוון שהוא עשיר בסיבים תזונתיים ובאשלגן ובוויטמין C, וטעים מאוד כשהוא בשל.
אגסים, בדומה לפירות כמו אבוקדו או בננות, אגסים לעולם לא יבשילו על העץ. הם בשלים רק לאחר תקופת הבשלה של כשבועיים מרגע קטיפתם מהעץ ולאחר שיצאו משרשרת הקרור. תכונה זו מאפשרת לאחסן את האגסים בבתי קירור ולספק אותם במשך כל ימות השנה.

על מנת לדעת האם האגס בשל למאכל פותחה שיטה נהדרת לבדיקה : שיטת check the neck – כך תוכלו ללחוץ על צוואר האגס ולבדוק אם הוא מגיב בחיבה ללחיצה. אם הבוהן מצליחה ללחוץ מעט והצוואר מגיב ברכות, סימן שהאגס שבידכם ראוי לנגיסה.

זני האגסים האמריקאים שפופולאריים בישראל הנם אנג'ו אדום וירוק ובוסק חלוד וניתן להשיגם כמעט בכל סופרמרקט, לצד חנויות מתמחות של פירות וירקות, לרוב במדף המקורר של הפירות המיוחדים.

אודות זן האנג'ו הירוק
אגס אנג'ו הירוק מוכר בתור אגס שצורתו דומה לצורת ביצה: החלק התחתון כדורי שמתחיל להתחדד באופן הדרגתי מעל נקודת האמצע לראש מעוגל וצר. צבעו החיצוני של האגס הוא ירוק בהיר, ולפעמים יש לו סומק אדום רך. בעת ההבשלה צבעו משתנה בעדינות. אנג'ו הנו אגס עסיסי והמתיקות העדינה שלו מרמזת על טעם לימון מרענן. המרקם הצפוף של הפרי מחזיק מעמד היטב ביישומי בישול, אפייה, שליקה או צלייה והפרי טעים כשהוא פרוס טרי בסלטים, או משולב ברטבים ובמשקאות. אנג'ו ירוק מגיע למדפים מנובמבר עד אפריל.

אודות זן האנז'ו האדום
צורת אגס האנג'ו האדום דומה לצורתו של אגס האנג'ו הירוק (דמוי הביצה) אך ייחודו הוא בגוון הצבע האדום ארגמני שלו. לפעמיים הוא מופיע בצבע חום כהה, לפעמים עם פסים אנכיים (פסי אורך של צבע שנוצרו באופן טבעי על ידי השמש בזמן שהאגס היה עדיין על העץ). מדובר בזן פופולרי במיוחד שמגיע אלינו מצפון מערב ארה"ב. זן האנג'ו האדום מיטיב להבשיל בטמפרטורת החדר, תהליך העשוי לקחת מספר ימים עד שהאגס מוכן לאכילה. לזן זה יש טעם עדין ומתוק עם מרקם חלק מאוד והוא עשיר ועסיסי מאד כאשר הוא בשל.
אנג'ו אדום מגיע למדפים מנובמבר עד אפריל.

אודות זן הבוסק – bosc – אגס בצבע חלודה
אגס יפה, בעל צורה קלאסית, מעוגל ובעל צוואר ארוך ואלגנטי שמתרחב בהדרגה לבסיס מעוגל. מדובר באגס טעים במיוחד שיתרונו הגדול הוא שהוא שומר על צורתו גם במהלך בישול בטמפרטורה גבוהה ולא מתפרק. לכן הבוסק טוב למאכלים שדורשים בישול בחום גבוה כמו צלייה או אפייה. לבוסק יש גם צבע ייחודי – חום קינמון, על גבול החלודה. טעמו של הבוסק מתוק מאוד ולכן הנו טעים יותר בתהליך ההבשלה מאשר זני אגס אחרים.


הבוסק מגיע למדפים מנובמבר עד אפריל. בעקבות פגעי מזג האוויר בצפון מערב ארה"ב, במדינות אורגון ווישינגטון, היבול של אגסי הבוסק השנה קטן באופן משמעותי ולכן קשה להשיג אותו השנה בישראל.

תכירו את איש האגסים
יובל בר-נר, איש האגסים, המייצג מזה שנים רבות את מועצת האגסים האמריקאית בישראל, מוכר לכולנו מתוכניות הבישול שלו, טעמים וניחוחות עם יובל בר-נר, בעערוצים השונים שעוסקת בעיקר באגסים. בנוסף הוציא יובל בר-נר לאור ספר מתכוני אגסים מקוריים.

חיבתו והבנתו הרחבה בתחום האגסים משמשת את יובל בר-נר בתפקידו כנציג הרשמי של מועצת האגסים האמריקאית בישראל. מועצת האגסים הנו גוף המאגד כ-1600 מגדלי אגסים בצפון מערב ארה"ב במדינות וושינגטון ואורגון ומהווה חלק ממשרד החקלאות האמריקאי. בישראל פועל בעיקר יובל מול יבואנים ורשתות שיווק וכן עומד בקשר הדוק עם משרד החקלאות הישראלי.