התאחדות משרדי הנסיעות כנס שנתי

כתבתה של קרן שלי

קרדיט צילום יח״צ

"התייר ה-4 מיליון הוא בהישג יד", כך אמר היום שר התיירות, יריב לוין, בכנס השנתי של התאחדות משרדי הנסיעות, בהשתתפות בכירי תעשיית התיירות, שנערך במתחם לאגו בראשון לציון.

הכנס השנתי של ההתאחדות מהווה זה שנים אירוע מרכזי של תעשיית התיירות בישראל.
שר התיירות: "לא רק שאין תחליף לסוכני הנסיעות אלא שאנו נמצאים כבר בראשיתה של מגמה הפוכה של הזדקקות הולכת וגדלה לשירותים של סוכני הנסיעות, משום שאנשים רוצים לקבל מוצר -שר התיירות, יריב לוין, אמר היום בכנס השנתי של התאחדות משרדי הנסיעות כי התייר ה-4 מיליון הוא בהישג יד וכי "השנה נסיים את השנה עם יותר מ-3 מיליון וחצי תיירים – חצי מיליון תיירים יותר משיא כל הזמנים שהיה אי פעם". עם זאת ציין השר כי "יש לנו בעיה גדולה של תשתיות שהולכת ומתחדדת. אין לנו מספיק בתי מלון ויש לנו בעיות קשות בתשתיות באתרי התיירות המרכזיים".
השר הוסיף ואמר כי השנה בכל חודש השנה נשבר שיא במספר התיירים המגיעים לישראל. בחודש אוקטובר השנה שברנו את שיא כל הזמנים בחודש אחד – הגיעו לישראל 426 אלף תיירים. לדברי השר הגידול המאסיבי בתנועת התיירות לישראל הושג בזכות פתיחת הקווים לסין; פעולות שיווק נכונות וממוקדות; טיפול בסוגיית הוויזות והסכמים עם ענקיות התיירות בעולם. כך למשל, ציין השר, התיירות מסין קפצה מ-40 אלף תיירים בשנה ל-110 אלף תיירים השנה ונגיע לפחות ל-150 אלף תיירים ב-2018. מפולין רואים עליה של קרוב ל- 100 אחוז בתנועת התיירות לישראל.


השר ציין כי לאילת היו עד לפני שנתיים 4 טיסות שבועיות בלבד – וכיום ישנן 53 טיסות ישירות שנוחתות באילת כל שבוע. 9,000 תיירים מגיעים לאילת מדי שבוע בטיסות ישירות מאירופה. השר ציין כי יש להמשיך ולפעול לקיצורי דרך בתהליכי קבלת הוויזות, "ועדיין יש לנו משימה להוריד עד כדי ביטול מוחלט של הדבר הזה. אם נשיג זאת נראה קפיצה משמעותית במספרים". לדברי השר, "לא רק שאין תחליף לסוכני הנסיעות אלא שאנו נמצאים כבר בראשיתה של מגמה הפוכה של הזדקקות הולכת וגדלה לשירותים של סוכני הנסיעות, משום שאנשים רוצים לקבל מוצר יותר מורכב ויותר מתוחכם. הם רוצים לקבל חוויה. אתה זקוק לבן אדם שיודע לתת לך את העצות הנכונות".
מנכ"ל משרד התיירות, אמיר הלוי, ציין כי האתגר הכי גדול שניצב בפנינו היום זה לפעול ליצירת עוד מקומות לינה, "כי בשנת 2018 יש תקופות משמעותיות שלא ניתן כבר להזמין מקומות לינה. אמיר חייק, נשיא התאחדות המלונות מר בכנס כי מי שרוצה להקים מלון בישראל לוקח לו בין 7 ל-10 שנים. לדבריו, התאחדות המלונות אינה מתנגדת לפעילות של Airbnb אם מדובר על השכרה בין אדם לחברו של דירות לחודש עד חודשיים בשנה. חייק: "מה שקרה – שמאחורי הכסות של Airbnb קמה תעשייה שלמה של אנשים ששוכרים דירות למשך שנה ואפילו של 40 ו-50 דירות. הם למעשה מפעילים מלון בעיר מבלי לשלם ארנונה ולא חלה עליהם רגולציה". מנכ"ל אל על, דוד מימון, אמר בכנס כי הוא רואה בסוכני הנסיעות נכס אסטרטגי.


הכנס כלל פאנל מרכזי – מקצועי, בנושא היערכות טכנולוגית בענף נסיעות התיירות; כיוונים חדשניים ועוד. בין הנושאים המרכזיים שנדונו בכנס: עולם התיירות והתעופה במרחב הסייבר; GDS בעולם שעובר לפלטפורמות הפצה עצמאיות; אסטרטגיה של שיתוף פעולה בין אקספדיה לסוכני הנסיעות ועוד.
בכנס השנתי השתתפו לצד חברי התאחדות – נציגים בכירים של מלונות בישראל, חברות תעופה, חברות השכרת רכב, נציגים של משרד התיירות, משרדי ממשלה וועדות הכנסת ועוד. בין האישים המרכזיים שהשתתפו בכנס: אמיר הלוי, מנכ"ל משרד התיירות; אמיר חייק, נשיא התאחדות המלונות; דוד מימון, מנכ"ל אל על; דייגו פדרני, בכיר בחברת תיירות האונליין הגדולה בעולם, אקספדיה; ח"כ רוברט אילטוב; ח"כ מיקי לוי; קרן אלעזרי, אנליסטית וחוקרת סייבר; יו"ר התאחדות משרדי הנסיעות, קובי קרני, שנבחר לכהונה נוספת; בכירי מערכות ה-GDS מן העולם ועוד. את אות שר התיירות קיבלו ח"כ מיקי לוי (שסייע בקידום הסכם מע"מ במשרדי נסיעות) ואהובה זקן, שהיתה מנהלת אגף בכירה במשרד התיירות ופורשת לגמלאות.


מנכ"לית התאחדות משרדי הנסיעות, חני סובול, הציגה בכנס נתונים חדשים על מגמות בעולם (לפי יבשות) של נסיעה דרך סוכני נסיעות. ההתאחדות היא הגוף המאגד ומייצג את רוב משרדי הנסיעות בישראל, וחברים בה 400 משרדים, בהם עובדים כ-4,500 סוכני נסיעות בפריסת עיסוקים רחבה: תיירות יוצאת, תיירות נכנסת, תיירות פנים, סיטונאים, משרדים מקוונים OTA ועוד.