לבד בברלין – ביקורת הצגה הבימה

כתבתה של קרן שלי

קרדיט צילום באדיבות תיאטרון הבימה

דרמה המבוססת על סיפור אמיתי, על פי רב המכר העולמי של הנס פאלאדה ולראשונה בישראל מוצגת על במת התיאטרון הלאומי ״הבימה״.

image

הסיפור מתמקד על חייהם של אזרחים שחיו בברלין בימיה האפלים של גרמניה. במרכז העלילה מתואר בניין מגורים המתאר את חייהם של הדיירים השונים המתגוררים בו. העלילה מציגה את סיפורם האישי של תושבי הבנין, מנקודת מבט של החברה הגרמנית באותם ימים אפלים. לב הסיפור מתרכז בזוג ממעמד הפועלים המחליט למחות על הממשל הגרמני בימים אלו בעקבות אבלם הכבד על נפילתו של בנם בחזית. הם מפזרים גלויות מחאה ברחבי העיר באקט של התנגדות מחתרתית, שכתוצאה ממעשיהם נשלח הגסטאפו הזועם בעקבותיהם, שגרם לשכנים מבועתים שמוכנים להלשין כדי להציל את עצמם מפחד הממשל.

image
אנסמבל גדול עם דמויות מתחלפות צבעוניות המתובלות בקורטוב של הומור.
הספר יצא לאור בשנת 1947 וזכה לאהדה רבה בגרמניה. בשנים האחרונות זכה לעדנה מחודשת כאשר פרץ הספר בעולם המערבי, תורגם לעשרות שפות שונות והפך לרב מכר באירופה, ארצות הברית וכאן בישראל. הסיפור נכתב בימים בהם הנס היה שרוי במצב דיכאוני קשה לאחר שנרדף על ידי הממשל לאורך כל תקופת המלחמה. בסופה הביא לו ידידו, שר בכיר בגרמניה המזרחית, תיק המשפט של בני הזוג המפל, כולל העדויות והמסמכים השונים שליוו את המשפט ועל בסיס זה כתב בעשרים וארבעה ימים, את הספר המופתי הזה. יש לציין שהמשחק מצויין וממחיש את הפחד, האימה של אותה תקופה אפלה. לדעתי האולם הקטן בו מוצג המחזה לא נותן מספיק כובד וכבוד להצגה כל כך חזקה. ההצגה חיה ובועטת ומומלצת בחום.
שחקנים: נורמן עיסא, אסנת פישמן, תומר שרון, רוית גביש, אורי הוכמן, בן יוסיפוביץ', נעם פרנק, אורי אברהמי, רותם קינן, לאה גלפנשטיין, מיכאל כורש, פיני קידרון, רינת מטטוב, אלכס קרול, עמי סמולרצ'יק,

One thought on “לבד בברלין – ביקורת הצגה הבימה”

סגור לתגובות.