פסטיבל האור 2018 בירושלים חוגג 10 שנים

כתבתה של קרן שלי

קרדיט צילום יח״צ

פסטיבל אור ירושלים 2018-חגיגת עשר שנות פסטיבל בינלאומי בעיר העתיקה בירושלים בין התאריכים 5.07.17- 27.06.17
מיצגים בולטים בפסטיבל האור 2018
מערת צדקיהו – מקום קסום, שיהפוך למערה מהפנטת ומדהימה עוד יותר באמצעות המיצג 'חולונים' של יצקה ומיכיאל מהולנד. הצמד יוצר אשליה של טיפות מים על ידי שימוש ברצועות שקופות וארוכות של נייר, המשמשות כמראה המשוחררות מכל חומר.

ארקלייט – שיתוף פעולה עם אמנים מאוסטרליה וסין – יער מונגרבים המואר באופן ביולוגי מורכב מעצים צבעוניים, שנבנו על ידי 1900 מבנים ענפים המחוברים זה לזה ויוצרים עבודת אמנות העשויה להזכיר את הסרט 'אוואטר'.

פסטיבלים של עולם האורות בשער שכם – ליובל העשירי של פסטיבל האור, הוזמנו פסטיבלי האור מכל העולם להציג מיפוי אומנותי – בבכורה עולמית של אירוע שמעולם לא קרה קודם לכן. הקהל מוזמן לבוא וליהנות מן הסגנונות והרשמים השונים שהגיעו מכל רחבי העולם.

אורחי רפאים – 40 דמויות תיל מופלאות של האמן אלכסנדר רייכשטיין מפינלנד, המגיעות מתקופות שונות ופותחות חלון המאפשר להציץ לתקופות שונות. הדמויות הן אווריריות כרוחות רפאים ומלכותיות באור ה-UV שלהן. נדמה כאילו הן חיות בינינו.

פנס של ענקים – מיצג מפתיע של האמן ארווין ב.קוויוה מהפיליפינים, היוצר חיבור בין אמנות, אנשים, התלהבות, אהבה, אור, מסורת וטכנולוגיה. מדובר בפנס הענק בגובה של שישה מטרים, המופעל באופן מלא התלהבות על ידי שבעה אנשים בשיטות מסורתיות, כשהם חוגגים מופע של זיקוקים ודפוסי אור שידהימו את הקהל.

דייג של אור – חמישה דייגים ענקיים ומוארים, הנעים קלות לאור הרוח, יושבים בכניסה לפסטיבל מהרהרים בממצאים המופלאים שעלו בחכתם. בקצה החכות תלויה טיפת מים יפיפייה וזוהרת. המיצג של האמן הצרפתי פביאן צ'מקוף, מזמין את הקהל לדמיין ולתפוס את דימוי האור הייחודי של כל אחד בפסטיבל.

טחנות אור – מיצג סיני הכולל יותר מ-700 תחנות רוח מוארות (שבשבות) ככל שיש יותר רוח, כך התחנה מוארת יותר. המיצג הינו מחווה לטבע, לסביבה, למצב האנושי, למרדף אחרי החירות ולחקר העצמי.

גרפיטי של אור ומים – האם אי פעם צבעתם אור במים? המיצג משלב אמנות רחוב, שימוש גאוני בטכנולוגיית LED ומים. האמן הצרפתי אנטומין פורנו מזמין את הקהל לקחת מברשת צבע, בקבוק ספריי או להשתמש בקצות האצבעות, לכתוב ולצייר ישירות אל תוך מסך ה-LED באורך של כ- 10 מ' ההופך למואר בתגובה.

זרמים בזמן- ירושלים- מיצג אמנותי מושקע מצרפת, במסגרתו הקהל שוקע בים של אורות, דפוסים ומילים, המשתנים באופן מתמיד. המיצג יוצר עולם של מרחב צבעוני של ידע וזמן, המשנה את כל כיכר בתי המחסה בעיר העתיקה, בדרך שלא נראתה מעולם.

מגנט אור – בנקודת המפגש בין העיר העתיקה לעיר החדשה, מוקמת מטרייה עגולה ענקית של האמנים הישראלים אבישג שטרנגולד וניר כהן, המזמינה את הקהל להתאסף ולהשפיע באופן אקטיבי על הקרנת וידיאו הממלאת את השער החדש במים. ככל שיותר אנשים מתחברים, כך גוברת מהירות עלייתם של המים.

תפילת הגשם – סיפורה של ישראל המשוועת למים וגשם באמצעות אור וקול. המיצג כולל חמישה אובייקטים דמויי ענן היכולים להיות מורמים רק באמצעות הכוח המשותף של הקהל, כשהם מפעילים אפקטים מהפנטים של אור וקול., מיצב קסום של האמנים אמיר צובל ואיתי וינגרטן.

על כנפי החירות – פרפרים הם סמלים של שמחה, צבע, יצירתיות ואושר אך גם של חירות והיכולת להשתנות. המיצג כולל נחיל ענק של פרפרים מאירים מנפנפים בכנפיהם הצבעוניות יחד, החוגגים את יובל העשור של פסטיבל האור בירושלים.

טכנודרום – מופע אור-קולי ייחודי שיוקרן בכיכר צה"ל, המזמין את הקהל לצעוד אל תוך האור. המיצג כולל כ–125 אלמנטים משולשים של אור הנשלטים על ידי מחשב, היוצרים מרחב לחלומות וגעגועים ולוקחים את המבקר למסע חדש תחת שמיים צבעוניים שבו הכול אפשרי.

מופע לייזר תלת מימד – מופע לייזר מרהיב ביופיו של אמני האור הצרפתים כריסטיאן, אמיל ומיקאל. המיצג מוצג ברחבת השער יפו. המופע יוצר עולם תלת מימדי מלא בקסם והתרגשות, תוך שימוש בשנים עשר לייזרים עוצמתיים היוצרים מרחבים וולומטריים ותפיסה משחקית של אור, סימטריה, נפח ומרחב בכל צבעי הקשת.

אחדות – יצירה אור-קולית של האמנים הלן איסטווד ולורן ברון ממונקו, המקנה חיים לכל אבן בחומה כמעט כמו יצורים חיים. האבנים והשברים כמו בני אדם מבקשים להתחבר ולאחד את הצורות, הצבעים והתנועות כדי לבנות יחד מציאות גדולה, עשירה ומופלאה יותר.

כתר של תמרות – הקרנת אור סביב המזרקה של המוריסטן, היוצרת כתר אוורירי של אור החושף את הקסם החבוי של המקום.

קשת – האמנים של קבוצת Visualsupport מפולין, חוזרים עם עוד מופע וידיאו, המשלב מיליוני צבעים שונים בסיפור בהשראה תנ"כית, שירית, רגשית ופנומנלית. הקשת מזכירה לנו שגם כשכל צבע בפני עצמו הוא יפה, הקסם האמיתי קורה כשכל הצבעים מופיעים יחד.

מזרח של אור – הקרנת וידאו על מגדל הפעמונים של כנסיית הגואל המזמינה את הקהל להרגיש את העושר של כל התרבויות האוריינטליות, באמצעות קולאז' ייחודי היוצר ערבוב של צבעים ודפוסים מכל אזור הים התיכון והעולם המזרח תיכוני.

אפרטוס פלוריוס – מיצג אור של האמן הבלגי תום דקיוור, הכולל רשת בלתי מוחשית של חוטים, אור וקול, המסמלים את הזרימה האינסטינקטיבית של שורשים וצמחים, היוצרים סימביוזה בין חפצים טבעיים והיסטוריים לבין המרחב.

8Bit Jerusalem – מיצב אור מודולרי ואנלוגי, המורכב ממאות חלקי תאורה חכמים ודמויי אבן, ה'נשפכים' לעבודת הטלאים של העיר העתיקה. עבודה זו מחזירה לחיים את האסתטיקה של השפה הגראפית-ויזואלית של תחילת העידן הדיגיטלי ויוצרת מזכרת וזיכרון של עבר שאינו רחוק כל כך.

מגרש משחקים – עבודת אמנות פשוטה אך גאונית, השואבת את השפעתה מאולמות קולנוע מוקדמים, וכך 'שובה' את הקהל באמצעות אור ותיאטרון בובות של צלליות, במחזה מתוזמן היוצר שברירי סצנות באנימציה משחקית מהנה.

מעגל האחדות – מיצג אור-קולי חווייתי של האמן הישראלי קיריל גולדשמידט, המתבסס על חיבור בין אנשים, אורות וקולות.

הפסטיבל יתקיים בין התאריכים 27.06-05.07 (למעט שישי)
בין השעות 20:00-23:00 / במוצאי שבת עד שעה 24:00
הפסטיבל מיועד לכל הגילאים- הכניסה חופשית

למידע נוסף www.itraveljerusalem.com
אתר האינטרנט של הפסטיבל www.lightinjerusalem.org.il