שבוע הקולנוע ההודי הפתיחה ב-24.7.16 סינמטק תל אביב

כתבתה של קרן שלי

קרדיט צילום יח״צ
במסיבת עיתונאים מצומצמת שהתקימה בביתו של סטיאג'יט ריי בתל אביב לרגל פתיחת שבוע הקולנוע ההודי, הוזמנו לארוחת צהריים כיד המלך ממיטב המאכלים ההודים. סטיאג׳יט ריי סופר, משורר, מאייר, מלחין, מעצב גראפי, תסריטאי, וגדול במאֵי הקולנוע של הודו, היה נצר למשפחת אינטלקטואלים שהותירה את חותמה על חיי התרבות של בנגל במשך מאות שנים.

image

ריי עצמו נולד בשנת 1921 בעיר כלכותה. בגיל שלוש התייתם מאביו, וגדל במחיצת אמו, שהותירה את רישומה במידה לא מבוטלת, מאוחר יותר, על כל דמויות הנשים בסרטיו.

ב 1947- הוא היה בין המייסדים של מועדון קולנוע בכלכותה, והשתדל לא להחמיץ אף אחד מן הסרטים החשובים שהוצגו בו. כך התוודע לקלאסיקה של הקולנוע המערבי מכל הסוגים. שנתיים לאחר מכן, זמן קצר אחרי נישואיו, הוא הצטרף לבמאי הצרפתי הגדול ז'אן רנואר, שבא להודו לצלם את סרטו "הנהר", כדי לעזור לו במציאת אתרי צילום מתאימים. תוך כדי מסעותיהם יחד הוא סיפר לרנואר על הרעיון לסרטו הראשון, ורנואר עודד אותו לצאת לדרך.

image

"פאתר פאנצ'לי" מומן כמעט כולו מן החסכונות הפרטיים של ריי. אוטודידקט בעצמו, הוא נעזר בצוות טכני שהיה חסר כל ניסיון מעשי של ממש.

העבודה על הסרט "פתאר פאנצ'לי" נמשכה שלוש שנים תמימות, כאשר, בכל פעם שאזל כספו, ניסה ריי לגייס את התקציב הנוסף שנדרש לו להשלמת העבודה

הסרט יצא לאור ב 1955- , וזכה לביקורות נלהבות לא רק בהודו, אלא גם בכל רחבי העולם.

מעמדו של ריי התבסס סופית אחרי סרטו השני, "אפאראזי'טו" ) 1956 (, שהוא למעשה המשך לסרט הקודם, ומציג את העימות הבלתי-נמנע בין אפו המתבגר לבין אמו. הסרט זיכה אותו בפרס הגדול )אריה הזהב( בפסטיבל ונציה, ושם גם נרמז לו שאולי כדאי היה להוסיף סרט שלישי, ובכך להשלים טרילוגיה.

חיי המשפחה של המעמד הבינוני היוו נושא מרכזי ברוב הסרטים שעשה ריי בשנות ה 60- של המאה ה 20- . בשנות ה 70- של המאה הקודמת פרץ ריי מעבר לתחום הצר של המשפחה, האופק התרחב, וסרטיו הבאים העמידו בבואה, לא תמיד מחמיאה, של החברה ההודית כולה.

מילת המפתח הראשונה בכל התייחסות לקולנוע של סטיאג'יט ריי היא בדרך כלל "הומניזם", אהבת אדם עמוקה שמסרבת לראות רק את הצדדים השליליים שבדמויותיו, ואינה מוכנה לחלק אותן בצורה חד-משמעית ופשטנית לגיבורים ולנבלים, גם אם לפעמים זה כמעט מתבקש.

הביקורת הישוותה אותו לא פעם לבמאים כמו ז'אן רנואר או ויטוריו דה סיקה, שמו של צ'כוב עלה בדרך כלל בדיון על יחסו למשפחה ולחברה. מרטין סקורסיזה מונה אותו בין ענקי הקולנוע בכל הזמנים, לצד קורוסאווה, ברגמן ופליני.

סרטים  אורך/  פורמט  תל אביב  ירושלים  חיפה

Pather Panchali 1955 פאתר פנצ'לי 123

24/7 25/7 26.7

Aparajito 1956 הבלתי מנוצח 110

25/7 26/07 28.7

Apur Sansar 1959 עולמו של אפו 105

27/7 27/07 29.7

Jalsaghar 1958 חדר המוסיקה 95

26/7 03/08 30.7

Ganashatru 1989

אויב העם 99

29/7 04/08 31.7

Ghare Baire 1984 הבית והעולם 140

30/7 06/08 1.8

Aguntuk 1991 הזר 97

31/7 08/08 2.8

פאתר פאנצ'אלי (הודו 1955)

משחק: קאנו בנרג'י, קארונה בנרג'י, סוביר באנרג'י

החלק הראשון בטרילוגיה המפורסמת של סטייאג'יט ריי, גדול במאי הודו. יצירה פיוטית ומרשימה העוסקת בסיפור התבגרותו של אפו, נער עני שנולד למשפחה חמה ואוהבת בכפר בבנגל. אפו חווה לראשונה את רגעי הקסם הקטנים ואת הטרגיות שבקיום האנושי. את המוסיקה כתב ראווי שנקר. הסרט זכה בשני פרסים בפסטיבל קאן ובעוד אינספור פסטיבלים ברחבי העולם.
(125 דקות, בנגלית, תרגום לעברית)((125 min., Ben., Heb. Sub

הקרנה חד פעמית

הבלתי מנוצח (הודו 1956)

משחק: קאנו בנרג'י, קארונה באנרג'י

החלק השני בטרילוגיה המפורסמת והמופתית של סטייאג'יט ריי, גדול במאי הודו. בחלק זה עוזב הילד אפו את הכפר הבנגאלי בו נולד ונודד לעיר הגדולה בנארס, יחד עם משפחתו. בכרך הוא מגלה צדדים נוספים לחיים ואת מחיר השאיפה לעצמאות. הוא נפרד מאמו (אחת הפרידות המרגשות בתולדות הקולנוע) ויוצא למצוא את עבודתו הראשונה. את המוסיקה כתב ראווי שנקר. זוכה אריה הזהב של פסטיבל ונציה.
(110 דקות, בנגלית, אנגלית, תרגום לעברית)((110 min., Ben., Eng., Heb. Sub

הקרנה חד פעמית

עולמו של אפו (הודו 1959)

משחק: סומיטרה צ'אטרג'י, שארמילה טאגור

החלק האחרון בטרילוגיה המפורסמת של סטייאג'יט ריי, גדול במאי הודו, הוא גם העמוק והמרגש מכולם. עם נישואיו נכנס אפו לעולם המבוגרים, טועם רגעי אושר, אך מתוודע גם לכאב האובדן ולשכול. ההישג הקולנועי הנדיר העניק לריי מעמד והכרה בינלאומיים והפך אותו לאחד הבמאים החשובים בהיסטוריה של הקולנוע.
(105 דקות, בנגלית, אנגלית, תרגום לעברית)((105 min., Ben., Eng., Heb. Sub

הקרנה חד פעמית
חדר המוסיקה (הודו 1958)

משחק: צ'אבי ביסוואס, גנגאפאדה באסו

הבמאי ההודי הגדול סטייאג'יט ריי מנציח בסרטו עולם הולך ונעלם, שבמרכזו האריסטוקרטיה הפיאודלית של בנגל ותמיכתה באמנות, שדעכה יחד איתה. ביסאמבהאר רוי הוא אריסטוקרט שכזה, שכספו כמעט ונכחד אך מעמדו החברתי עדיין איתן. למרות שהירושה המשפחתית כבר בדרך למשכון, רוי עדיין מארח קונצרטים פרטיים ויקרים בארמונו המתפורר. הדחף שלו להמשיך ולבזבז את כל כספו על אירועים כאלה רק גדל אל מול סיפורו של צעיר חצוף, שמטפס בסולם המעמדות החברתיים.
(95 דקות, בנגלית, תרגום לעברית)((95 min., Ben., Heb. Sub

הקרנה חד פעמית

הזר (הודו/ צרפת 1991)

משחק: דיפאנקר דיי, ממאטה שנקר

סרטו האחרון של הבמאי ההודי סטייאג'יט ריי, אותו ביים כשנה לפני מותו. סיפורה של משפחה הודית שיום אחד דופק על דלתה אדם הטוען כי הוא קרוב משפחה שנעדר מזה 35 שנה. למרות החשדות, הוא מוזמן להישאר אצל המשפחה לשבוע, ובמהרה זוכה בחיבתו של הילד. הדינמיקה שבה החשדות מתפוגגים היא כהצהרה של הבמאי לפיה יצר האדם טוב מנעוריו. ריי זכה לפני מותו באוסקר של כבוד על מפעל חייו.
(97 דקות, בנגלית, אנגלית, תרגום לעברית)((97 min., Ben., Eng., Heb. Sub

הקרנה חד פעמית

הבית והעולם (הודו 1984)

משחק: סומיטרה צ'אטרג'י, ויקטור בנרג'י, סוואטילקה סנגופטה

פמיניזם, יחסי מזרח-מערב ויחסי מוסלמים-הינדים, בסרטו של גדול במאי הודו, סטייאג'יט ריי. בשנת 1908, בימאלה היא אשתו של בעל אדמות עשיר, בעל השכלה מערבית, שמעודד אותה לצאת מהנישה המקובלת לנשים הודיות, ולרכוש השכלה. המהלך הזה חוזר אליו כבומרנג, כשהיא נסחפת למאבקיו הפוליטיים (וגם לחברתו האינטימית) של אחד מידידיו של הבעל – מי שמנהיג חרם כלכלי נגד השלטון הבריטי בהודו. מבוסס על ספרו של רבינדראנאת טאגור.
(140 דקות, בנגלית, תרגום לעברית)((140 min., Ben., Heb. Sub

הקרנה חד פעמית

אויב העם (הודו 1989)

משחק: סומיטרה צ'אטרג'י, דריטימאן צ'אטרג'י

גרסה קולנועית מרשימה למחזה של הנריק איבסן, בבימויו של סטייאג'יט ריי (טרילוגיית אפו). ריי העביר את ההתרחשויות במחזה של איבסן להודו. ד"ר אשוק גופטה מבית חולים מקומי מגלה שהמים הקדושים הנמכרים לצליינים ולתיירים – מזוהמים. אלא שבדרך לתיקון המעוות עומדים בעלי אינטרסים שנהנים מכספם של צרכני המים המסוכנים. הקונפליקט תופח והופך למאבק אידיאולוגי-אינטרסנטי.
(99 דקות, בנגלית, תרגום לעברית)((99 min., Ben., Heb. Sub