״הצמה של אבא״ הצגה מעולה מומלצת בחום

כתבתה של קרן שלי

קרדיט צילום יח״צ
״הצמה של אבא״ דרמה עוצמתית ומרגשת שנוגעת בסיפורה של משפחה נורמטיבית כביכול אך כמו בחיים לא כל הנוצץ זהב הוא,
בעלילה מתגלים סודות ושרשרת טעויות ביחסים של הורים וילדים שבאמת יכולות לצוץ בכל מרקם משפחתי, ההשלכות, התמודדות עם הבעיות ופיתרונן.  העלילה מציגה מערכות יחסים וקונפליקטים בין אחים ובמרכז העלילה סיפורה של משפחה מזרחית מודרנית נורמטיבית. אב המשפחה, עזרא ספיר, לשעבר ספדייה, גוסס ממחלה. ליד מיטתו נאספים אשתו, בתו הנכה ובנו בכורו שהוא מקור גאוותו. היחיד שנעדר הוא אמיר, הבן הצעיר והמורד, שברח מהציפיות החונקות של אביו.
כולם מחכים שהבן הצעיר יבוא להתפייס עם אביו, אך אמיר מעדיף להתמודד ולנתח את המצב אצל פסיכולוג שעוזר לו להבין כיצד הגיע לסיטואציה שהוא נמצא בה, מה הגורמים ועוזר לו לבחור בדרך הנכונה של פיוס, השלמה ובניית עתיד טוב יותר לעצמו שבדיעבד גורמת אושר למשפחתו.

יש לציין שהמחזה עשוי טוב, בחירת שחקנים מעולים שיוצרת תחושת שלמות שבאמת הכל נעשה על הצד הטוב ביותר ולא יכול להיות יותר טוב.

קומדיה מרתקת, מצחיקה ומומלצת בחום.

הפעם צמד היוצרים אמנון לוי ורמי דנון בחרו לכתוב על עצמם, על המקורות מהם צמחו. זהו המחזה השלישי המשותף לשניים (לאחר שכתבו את "תיקון חצות" ואת "שיינדלה"), והוא עוסק בשקר כגורם מחבר, המתגלה לאורך המחזה כמוטיב בלתי נפרד בחייה של משפחה. המחזה בודק את עולמה של המשפחה בניסיונה להתערות בחברה הישראלית, המחיר ששילמה על כך, הזהות שנותרה לה, יחסיהם המורכבים של הורים וילדים, הקושי של הורים לאהוב את כל ילדיהם באופן שווה, ההתמודדות הכמעט בלתי אפשרית עם תפקיד ההורה ועוד.

היטיב לתאר זאת אמיר במחזה: "להיות אבא", אומר אמיר בחרדה כשנודע לו שגם הוא עומד להפוך לאב , "זו ארץ אחרת, שפה אחרת, עד שאתה לומד אותה כבר לא מבינים אותך".

הצמה של אבא
מאת: אמנון לוי ורמי דנון

בימוי: רוני פינקוביץ'
עיצוב תפאורה: טליה אוטולנגי
עיצוב תלבושות: דנה צרפתי
מוסיקה: רן בגנו
עיצוב תאורה: מאיר אלון
שחקנים: יעקב כהן, רובי פורת-שובל, תום גרציאני, מיקי פלג-רוטשטיין, קובי מאור, גאיה שליטא כץ, רותם קינן.