האגס סוגים, סגולות, בריאות, מתכונים וכל הטוב שבאגס

כתבתה של קרן שלי

קרדיט צילום יח”צ

לרגל עונת האגסים ואירוע ההשקה של מועצת האגסים האמריקאית בישראל, המייצגת כ-1600 מגדלי אגסים בצפון מערב ארה"ב במדינות וושינגטון ואורגון, הוזמנו לארוחה מדהימה ומעצימה על טהרת האגסים. יש לציין שבהכנת הארוחה שהושקעו דמיון ומחשבה רבה בהכנת תפריט מכובד, מדוייק ובלתי מתפשר, של 10 מנות שונות שכולן על טהרת האגסים שבאמת חשבו על כל פרט הן בנראות, בצבע וכמובן בטעם.  מצורף מאמר של ענבל אמיר דיאטנית קלינית על יתרונותיו הרבים שיש לפרי האגס.
cof

זנים צבעים וטעם: קיימים כ-100 זנים שגדלים ברחבי העולם. אגסים, כמו בננות או אבוקדו, לא מבשילים על העץ. לאחר הקטיף יש להם תקופת הבשלה בטמפרטורת החדר של כשבוע עד 10 ימים. לכן הם נשמרים חודשים רבים באחסון

לבבות חסה עם אגסים

כל מה שרציתם לדעת על אגסים בריאות וסגולותיו: הידעתם שבאגס בינוני יש כ-24% מהצריכה היומית המומלצת של סיבים תזונתיים, כ -13% מהצריכה היומית המומלצת של ויטמין C, 8% מהצריכה המומלצת של ויטמין K, 5% מהצריכה המומלצת של מגנזיום ואשלגן וכ-16% מהצריכה היומית המומלצת של נחושת. ויטמין C ויטמין שהגוף שלנו אינו יכול לייצר אותו בעצמו והוא חיוני, בין השאר, לבניית קולגן בעור, לבריאות העצמות, לחיזוק המערכת החיסונית, והגנה מפני רדיקלים חופשיים.

ענבל אמיר, דיאטנית קלינית, מתמחה בעבודה עם נשים ונוער בכל מה שקשור לאכילה רגשית, טיפול בשורש הבעיה, הטמעה של אכילה בריאה ונכונה וכתוצאה מכך גם ירידה במשקל. 

כלים שענבל משלבת בעבודתה ניתן למצוא: כלים מעולם ה- NLP, טיפול CBT, טיפול בתטא הילינג ושימוש בקלפים טיפוליים.

זנים צבעים וטעם: קיימים כ-100 זנים שגדלים ברחבי העולם. אגסים, כמו בננות או אבוקדו, לא מבשילים על העץ. לאחר הקטיף יש להם תקופת הבשלה בטמפרטורת החדר של כשבוע עד 10 ימים. לכן הם נשמרים חודשים רבים באחסון באוויר מבוקר והם זמינים לאורך כל השנה. בישראל כמה זני אגסים פופולאריים, במיוחד בעונת החורף, ובניהם אגסים אמריקאים: אגסי בוסק(Bosc), אגס בצבע חום, השומר על צורתו גם במהלך בישול בטמפרטורות גבוהות ולכן מתאים לצלייה או אפייה, ואגסי האנג'ו (Anjou) הירוק והאדום, אגסים עזי טעם, עסיסיות ומתיקות.

גלידת אגסים

חיי מדף: את האגסים מומלץ לקנות כשהם קשים. מקשטים איתם את השולחן ובודקים מידי פעם את צוואר האגס. כשצוואר מתרכך מעט סימן שאגס הבשיל וזה הזמן להכניס למקרר. חיי המדף של האגס הבשל קצרים יחסית – אגס בשל יישמר במקרר במיטבו כשבוע. אגסים שאינם בשלים יישמרו בקירור זמן רב יותר. לשם הבשלה מואצת ניתן להכניס את האגס לשקית נייר בטמפרטורת החדר. לא כדאי לשמור או להבשיל אגסים בשקית ניילון אטומה כי הם מפרישים חומרים אשר גורמים להאצת ההבשלה מעבר לרצוי. לא רצוי לאחסן אגסים ליד מוצרי מזון בעלי ריח חזק מאחר והם סופגים ריחות.

צורת אכילת אגס: אחד היתרונות הבולטים של האגס הוא שניתן וטעים לאכול אותו כמעט בכל צורה ושהוא משתלב ומשדרג מגוון רחב של מזונות: האגס נאכל בצורתו הטבעית, כליפתן, מיץ, פרי מיובש, משקאות אלכוהוליים, אפייה, בישול, צלייה, ריבות, עוגות, סלטים, בשר, עוף, דגים, משדרג דייסות קוואקר, גבינות, ואפילו שוקולד….ומשתלב טוב עם תבלינים כמו קינמון.

עוגיות אגסים

ערכו התזונתי: אגסים דלי קלוריות, באופן יחסי למנה: אגס בינוני מכיל בממוצע כ-108 קלוריות, עשיר במים, סיבים תזונתיים, ויטמינים ומינרליים, דל, ואפילו כמעט ללא שומן. שילוב אגסים, על כל צורותיהם בתזונה שלנו, מדומה לסיוע של תחנת כוח שאורזת בתוכה יתרונות רבים: ויטמינים, מינרלים, אנטיאוקסידנטיםוסיבים תזונתיים אשור תורמים לבריאות שלנו, לתפקוד הגוף, הגנה מפני מחלות ואף מסייע לירידה במשקל.                        

ויטמינים ומינרלים: רק כדי לסבר את האוזן, באגס בינוני יש כ-24% מהצריכה היומית המומלצת של סיבים תזונתיים, כ -13% מהצריכה היומית המומלצת של ויטמין C, 8% מהצריכה המומלצת של ויטמין K, 5% מהצריכה המומלצת של מגנזיום ואשלגן וכ-16% מהצריכה היומית המומלצת של נחושת. ויטמין C ויטמין שהגוף שלנו אינו יכול לייצר אותו בעצמו והוא חיוני, בין השאר, לבניית קולגן בעור, לבריאות העצמות, לחיזוק המערכת החיסונית, והגנה מפני רדיקלים חופשיים. פולאט (באגס בינוני יש כ-24% מהצריכה היומית המומלצת של סיבים תזונתיים, כ -13% מהצריכה היומית המומלצת של ויטמין C, 8% מהצריכה המומלצת של ויטמין K, 5% מהצריכה המומלצת של מגנזיום ואשלגן וכ-16% מהצריכה היומית המומלצת של נחושת. ויטמין C ויטמין שהגוף שלנו אינו יכול לייצר אותו בעצמו והוא חיוני, בין השאר, לבניית קולגן בעור, לבריאות העצמות, לחיזוק המערכת החיסונית, והגנה מפני רדיקלים חופשיים. פולאט (צורתו הטבעית כפי שנמצאת במזון של מה שא

פרו-ויטמין A: שזאת נגזרת של ויטמין A וחשוב לבריאות העור ולתהליך ריפוי פצעים בעור. ויטמין K שחשוב לבריאות הלב, ויחד עם ויטמין C יש להם תפקיד אנטי דלקתי. נחושת: לנחושת יש חלק בתפקוד מערכת החיסון, בעיקר אנטי דלקתי, בתפקוד של מערכת העצבים ובמטבוליזם של כולסטרול (שזה שם כולל של מערך הספיגה, פירוק, ייצור עצמי ופיקוח על נוכחות בדם ובתאים). אשלגן:לאשלגן תפקיד חשוב בתהליך כיווץ השרירים במובן של תנועות בסיסיות שאנו עושים וחיוני לתפקוד שריר הלב.

אנטיאוקסידנטים: אגס הוא מקור טוב לאנטיאוקסידנטים, הלא הם נוגדי חמצון: בעת אכילת מזון, תהליך הפירוק והעיכול, לעיתים מתרחשות ריאקציות כימיות בין שאריות פירוק המזון ומכאן שהתוצאה היא שנוצרות תרכובות שלא בהכרח טובות לנו והאנטיאוקסידנטים דואגים להתחבר אליהם ובכך לשלול את השפעתם השלילית שהוא נזק חמצוני.

ישנם סוגים רבים של אנטיאוקסידנטים כמו ויטמין C, E, בטא-קרוטן, פלבנואידים ופוליפנולים. השניים האחרונים מצויים בשפע במזונות ממקור צמחי.

הפלבנואידים הם חומרי הצבע באגס, הם בעלי פעילות נוגדת חמצון חזקה ביותר ובנוסף, לוקחים חלק בפעילות אנטי ויראלית, אנטי דלקתית ואנטי סרטנית ישנם מחקרים שמראים כי צריכת פירות שעשירים בפלבנואידים כמו אגסים, עשויים להגן מפני סרטן השד והשחלות. האנתוציאנין אנטי אוקסידנט שמקנה לאגס האנג את צבעו האדום תורם לבריאות הלב ולחיזוק כלי הדם. ישנן הוכחות שתכולת האנתוציאנין באגס נלחמת בכמה סוגי סרטן: ריאה, קיבה, שלפוחית השתן ועשויה להפחית את הסיכון לסוכרת מסוג 2. מחקר נוסף גדול שנערך בקרב יותר מ -200,000 אנשים מצא כי אכילת 5 מנות שבועיות או יותר של פירות עשירים באנתוציאנין, כמו אגסים אדומים, קשורה לסיכון נמוך של כ- 23% לסוכרת מסוג 2. לוטאין אנטיאוקסידנט שמקנה פיגמנט צהוב-כתום וזיאקסנטין תורמים לשימור חדות הראייה. אנטיאוקסידנט נוסף בשם פרוציאנידין בעל פעילות של הרחבת כלי דם והורדת רמת הכולסטרול הרע LDL והעלאת רמות הכולסטרול הטוב –HDL.

יתר על כן, צריכה קבועה של אגסים ופירות אחרים תורמת להפחתת הסיכון לשבץ מחקר בן 10 שנים בקרב למעלה מ-20,000 אנשים קבע כי כל אכילה של 25 גרם פרי כגון אגס, מידי יום, מוריד את הסיכון לשבץ ב-9%. מחקר נוסף מ-2019 בקרב אנשים עם תסמונת מטבולית (שנוכחותה מנבאת מחלות לב, סוכרת ואף תמותה) הראה שאכילת 2 אגסים ביום למשך 12 שבועות הראה ירידה בלחץ דם.

דג עם אגסים

 

סיבים תזונתיים: אגסים הם מקור מצוין לסיבים מסיסים ולא מסיסים שחיוניים לבריאות העיכול, מסייעים בשמירת סדירות המעי ונותנים תחושת שובע לאורך זמן. סיבים לא מתפרקים ומתעכלים כמו שאר אבות המזון, יש פירוק חלקי במעי הגס ומכאן שתרומתם הקלורית היא פחותה ולפעמים אף אפסית. סיבים מסיסים משמשים כפרהביוטיקה שזהו בעצם המזון של אוכלוסיית החיידקים הבריאים במעי ומאפשר את שגשוגם לעומת פרוביוטיקה  שהם החיידקים עצמם. סיבים גם עוזרים להקלה על עצירות, מאטים את זמן העיכול ובכך לגוף לוקח יותר זמן לפרק ולספוג מזון מה שעוזר לוויסות רמות הסוכר ובעקיפין מסייע למניעת סוכרת.

צריכת הפרי בשלמותו האנטיאוקסידנטים והסיבים התזונתיים במינון גבוה נמצאים בקליפת הפרי ולכן, ההמלצה הגורפת היא לאכול אגסים בשלמותם ובצורתם הטבעית.

יתרונות האגס על פי הרפואה הסינית: לאגס יש השפעה על הלב, ריאות, מעי גס ושלפוחית השתן. עוזר במקרים של שיעול, מקל על מצבי ליחה, מרווה צמא, מווסת הפרשות שתן וצואה ונוגד רעילות של חומרים כמו אלכוהול.

קבלו מתכון מדהים למרק שורשים וכרישה עם צ’יפס אגסים

מרק שורשים וכרישה עם צ'יפס אגסים6 מנות מרק

2 יח' שורש סלרי קלוף, חתוך לקוביות

2 יח' שורש פטרוזיליה, קלוף, חתוך לקוביות

2 יח' כרישה שטופה, פרוסה

שיניים קלופות מראש שום אחד

3 יח' תפו"א קלופים, חתוכים לקוביות

100 גרם חמאה

500 מ"ל חלב

300 מ"ל מים

מלח ופלפל

קבלו מתכון נוסף לתבשיל גולאש ואגסים

גולאש עם אגסים 8 מנות

8 אגסי בוסק אמריקאים, חתוכים לרבעים.

2 קילו כתף (מס׳ 5), חתוך לקוביות בינוניות

4 גזרים קלופים, חתוכים גס

3 בצלים, קלופים חתוכים לרבעים

2 מקלות סלרי

2 עלי דפנה

4 גבעולי טימין

1 ראש שום חצוי

2 כפות פפריקה מתוקה

1 כפית פפריקה חריפה

1 פלפל חריף (לפי הטעם)

3 כפות רסק עגבניות

מלח ופלפל

מים

מעט שמן זית

אופן ההכנה:

מתבלים את קוביות הבשר במלח ופלפל. בסיר רחב מחממים שמן זית וצורבים בו את קוביות הבשר במשך כמה דקות. מוציאים את הבשר מן הסיר. מוסיפים את הירקות החתוכים ועשבי התיבול ומטגנים עוד דקה או שתיים. מוסיפים את הפפריקות ועוד שתי כפות שמן זית ומטגנים מעט ולאחר מכן את רסק העגבניות. נזהרים שלא לחרוך אותו. מוסיפים לסיר חזרה את קוביות הבשר ומוסיפים מים כמעט עד כיסוי הבשר. מקרצפים היטב את תחתית הסיר בכף עץ. מכסים ומביאים לרתיחה. מבשלים על אש קטנה או בתנור בחום של 170 עד שקוביות הבשר רכות. מוסיפים לסיר את האגסים ומבשלים עוד 5-6 דקות. מגישים עם אורז לבן או פירה.