המלך ואני סיפורו של מלך סיאם בהפקה חדשה עם גלית גיאת ואיציק כהן

כתבתה של קרן שלי

קרדיט תמונות יח״צ

"המלך ואני" – סיפורו של מלך סיאם
פומיפון אדוניאדט הוא המלך התשיעי בשושלת צ'אקרי, שראשיתה ב-1782. מלכי השושלת, המכונים "ראמה" על שם גיבור האפוס ההינדי ראמאיאנה, הפכו את בנגקוק לבירה. שני מלכים גדולים ומפורסמים היו בשושלת: המלך מונגקוט ראמה הרביעי, ששלט מ-1851 עד 1868, ובנו צ'ולהלונגהורן. מונגקוט נודע כאדם חכם, סקרן ובעל תעוזה. הוא החל את חייו כנזיר, ובילה במנזר 27 שנים. בתקופה זו למד לטינית ממיסיונר צרפתי, ואנגלית ממיסיונר אמריקאי, גילה עניין במדע וניהל התכתבויות באנגלית עם מלומדים במערב. הוא הטיף לרפורמות דתיות שמטרתן היתה להזרים בדת חיים חדשים, קרא להפסקת קיומם המכני של הטקסים, ויזם תרגום של כתבי קודש רבים לשפה התאית.

image

הפתיחות למערב אפיינה גם את שלטונו כשעלה לכס המלוכה. מהנדסים אירופאים הוזמנו לבנות גשרים, כבישים, תעלות ומערכת טלגרף. הוא אפשר לספינות של מדינות אירופיות לעגון בנמלי המדינה ולסחור בשווקיה, ובכך עזר להציל את תאילנד מגורלן של ווייטנאם, לאוס, קמבודיה ובורמה, שהפכו באותה תקופה לקולוניות צרפתיות ואנגליות.

מונגקוט, שחשף את נשותיו לתרבות המערבית, החליט שעליהן ללמוד אנגלית, והזמין לשם כך לחצר את נשיהם של מיסיונרים אמריקאים. ילדיו חונכו בידי אומנת אנגליה בשם אנה ליאונאוואנס, שהגיעה לתאילנד (סיאם דאז) ב-1862. לאחר מכן כתבה האומנת את זיכרונותיה מאותה תקופה בספר "אומנת אנגליה בחצר סיאם".
עשרות שנים אחר-כך עובד הספר למחזמר ולסרט מוסיקלי בשם "המלך ואני", והנציח את מונגקוט בתודעה המערבית בדמותו המקסימה ושובת הלב של יול ברינר.
בנו של מונגקוט, צ'ולהלונגהורן, הוא עד היום המלך הנערץ ביותר בתאילנד. במהלך 42 שנות מלכותו עשתה המדינה עוד כמה צעדים בדרך להפיכתה למדינה מודרנית. הוא ביטל בהדרגה את העבדות וקבע בחוק את יום ראשון כיום שבתון. הוא הקים מערכת חינוך ממשלתית, ושלח מאות סטודנטים להשתלם באירופה וביפן. בימיו נבנתה מערכת רכבות ונוסדה מערכת משפט מודרנית.

אפשר למצוא ביטויים רבים להערצת התאים אליו. מוסדות ברחבי הממלכה נושאים את שמו (ביניהם האוניברסיטה החשובה ביותר בתאילנד – אוניברסיטת צ'ולהלונגהורן), ודמותו הפכה למושא לסגידה דתית. לפסלו, הניצב בכיכר מרכזית בבנגקוק, מגיעים אלפי בני אדם כדי להעניק לו פרחים, מטעמים שונים, סיגריות וויסקי. דיוקנו תלוי בבתים רבים, מוטבע על צלחות, אגרטלים ותליונים המשמשים כקמיעות. המלך הנוכחי, ראמה התשיעי, הוא נצר מכובד למשפחה המפוארת הזו. הוא חונך במערב והוכתר כמלך בהיותו בן 19. הוא מעורב אישית בפרוייקטים שונים בנושאי חינוך, ייעור והדרכה חקלאית לאיכרים.

​היוצרים

צדי צרפתי – במאי