פסטיבל ארנבת 2020 מרכז ׳כלים’ בת ים

כתבתה של קרן שלי

קרדיט צילום יח”צ

בפסטיבל "ארנבת מרץ 2020" של מרכז 'כלים' בבת ים.

על במה אחת יוצגו חיבורים מרתקים בין יוצרים, יצירה, קהל וקהילה:

רקדנים בעלי לקויות ראיה ועיוורים, צעירים בעלי מוגבלויות שונות ובני נוער מבת-ים,

מפגשי מחול מיוחדים בהשתתפות הקהל והאמנים היוצרים

24-29 במרץ 2020, מרכז 'כלים', בת ים

פסטיבל המחול "ארנבת מרץ 2020" במרכז 'כלים' בבת ים (24-29/3/2020) יוצא לדרך!

כוריאוגרפים בינלאומיים, יוצרי מחול, רקדנים מקצועיים לצד אנשים בעלי מוגבלויות ובני נוער, כולם יעלו על במה אחת ויציגו מופעי מחול ואמנות עם ערך מוסף.  הפסטיבל יוצר חיבורים בין יוצרים, יצירה, קהל וקהילה, ומביא אל קדמת הבמה את השיח האישי, האנושי והפוליטי המתגלם בגוף.  
החיבורים המרתקים אשר יוצגו השנה במסגרת הפסטיבל מביעים את חשיבות המחול ככלי לביטוי, לחיבור בין אנשים וככלי ליצירת קהילה:  רקדנים בעלי לקויות ראיה במופע מונגש לקהל עיוורים לראשונה בישראל,  פרויקטים שונים עם בני נוער מבת-ים ועם בעלי מוגבלויות שונות.  

במהלך הפסטיבל הקהל לוקח חלק פעיל, משתתף בסדנאות תנועה וחימום עם יוצרים מובילים והאומנים המציגים, ובאמצעות התנועה המשותפת הקהל הופך להיות חלק מהחוויה.

בפסטיבל תוצג תערוכת הצילומים הייחודית של הצלם יאיר מיוחס ״לעצור לרגע״ באוצרות רונית רייק.

ענת דניאלי ויאיר ורדי, המנהלים האמנותיים של הפסטיבל: "בפסטיבל השנה בחרנו לעסוק בשאלה כיצד המחול והעבודה עם הגוף מאפשרת לנו לפתוח מרחבים חדשים, לעיתים לא מילוליים, והאם אפשר להשתמש ביצירה אמנותית ובכוריאוגרפיה בפרט ככלי שימושי?  לצד הבכורות והעבודות של היוצרים המקומיים והבינלאומיים, הפסטיבל מרחיב את המעשה האמנותי דרך חיבור גופים של יוצרים ורקדנים מיומנים עם גופים בעלי איתגורים שונים ועם הגוף הנוכח של הצופה.  על הבמה יתקיימו חיבורים של קהילות אשר לרוב לא נמצאות בקדמת במה ודרך עבודה משותפת מאפשרות לנו להרחיב את מנעד התפיסות שלנו על הגוף והיופי.  אנו מזמינים את הקהל לבוא, לנוע ולהשתתף איתנו במפגשי מחול מרתקים".

מרכז 'כלים' הוא מרכז מחול בינלאומי ובית למחול עכשווי הפועל בבת ים.  'כלים' מהווה מרכז ייחודי בנוף מחול הישראלי.  הוא משמש כמרחב המצמיח יוצרים ויצירה ובמקביל משלב ומחבר בין אומני מחול, בין פרקטיקה כוריאוגרפית לתיאוריה, ומטפח את תחום המחול בקרב הקהילה דרך  עבודה עם תלמידים ותלמידות, בני ובנות נוער, קשישים וקשישות, תושבי העיר בת ים, בעלי ובעלות מוגבלויות ועוד.  

בין היוצרים בפסטיבל: אופיר יודלביץ', סתיו מרין, מרב דגן, אורי שפיר, מעיין מרציאנו, עדי שילדן, מיכל סממה, הגר טננבויים, שירי סבח טייכר, אורלי אלמי, ניר וידן ועוד רבים אחרים.

ניהול אמנותי: ענת דניאלי ויאיר ורדי

לפרטים נוספים, כרטיסים ומחירים באתר http://kelim.org.il/  או בטלפון 03-9391069.

תוכנית הפסטיבל "ארנבת מרץ 2020" 

לרכז 'כלים'

מרכז 'כלים' הוא מרכז מחול בינלאומי ובית למחול עכשווי הפועל בבת ים. כלים הוא מרכז ייחודי בנוף המחול בישראל:
הוא משמש כמרחב המצמיח יצירה ויוצרים חדשים בתחום המחול העכשווי, ובמקביל הוא יוצר חיבורים בין יוצרי מחול,
בין פרקטיקה לבין תיאוריה של המחול העכשווי, ובין יצירה כוריאוגרפית לבין עבודה קהילתית ופדגוגית.

מרכז 'כלים' פועל מתוך עניין במעורבות בקהילה וקשר לסביבה, ורואה באומנים מחנכים ומובילים בעיצוב סביבתם. מתוך תפיסה זו 'כלים' יוצר מסגרות בהן כוריאוגרפים מקצועיים עובדים עם קהילות מקומיות שונות במסגרות עבודה של העצמה הדדית: עבודה עם תלמידים ותלמידות, בני ובנות נוער, קשישים וקשישות, תושבי העיר בת ים, בעלי ובעלות מוגבלויות ועוד.

במסגרת פעילותו מקיים מרכז כלים תכנית דו שנתית לכוריאוגרפיה, תכנית שהות אמן (רזידנסי), מופעי מחול ופסטיבלי מחול לקהל הרחב, סדנאות ליוצרות וליוצרים, שיתופי פעולה בינלאומיים, פרויקטים קהילתיים וחינוכיים, תוכניות מחקר ותיאוריה בתחום המחול העכשווי, ועוד.

פסטיבל ארנבת מרץ 2020 במרכז 'כלים' בת ים

תוכנית המופעים, האירועים והפעילויות

יום שלישי 24/3/2020

פתיחה חגיגית 20:00

הרמת כוסית וברכות

׳לעצור לרגע׳ – תערוכת גאלה מיוחדת לאורך כל ימי הפסטיבל לתמיכה במרכז 'כלים'.

יאיר מיוחס מצלם את מרכז כלים, אוצרת רונית רייק.

הצלם יאיר מיוחס המתעד את פעילות המרכז מרגע היווסדו חושף לראשונה תמונות מחול העוצרות לרגע את הגוף הזז הזמני והופך אותו לרגעים נצחיים.

במהלך הפסטיבל אנו נפעיל גלריה זמנית אשר כל הכנסותיה נועדו כדי שמרכז כלים לא יעצור את פעילותיו השונות השנה, ושפסטיבל ארנבת מרץ יוכל להתקיים השנה.

שעה: 19:00

המופע: תלמד אותי סלטה  מאת אופיר יודלביץ' בשיתוף עם נערים מבית הספר 'יעד'

זושתמש בשיר "זומבי" של פלד. סאם גרר את אחד החברים על הרצפה ו"הפריע" בזמן שאופיר ניסה להסביר משהו, ובכך הציע מעבר כוריאוגרפי בין שני רגעים שנכנס גם הוא ליצירה."

בפסטיבל נזמין את הצופים להשתתף איתנו בשיעור פתוח ובסיומו התלמידים יציגו מספר כוריאוגרפיות קצרות.

אופיר יודלביץ׳

המבצעים ולהרחיב את הגבולות של מה שנחשב לריקוד ולכוריאוגרפיה הן במופעים לבמה או בחללים אלטרנטיביים- רחובות, פארקים, גלריות ועוד. אופיר הוא חבר בעמותת הכוריאוגרפים ומכהן בוועדת היוצרים של העמותה.  אופיר נתמך ע"י משרד התרבות.  בימים אלה לומד פילוסופיה ותולדות האמנות באוניברסיטה הפתוחה.

ביה"ס "יעד" הינו ביה"ס ללקויות למידה מורכבות לכיתות ז יג. בית הספר נותן מענה רב גוני ורב תחומי לתלמידים.

שעה: 20:30

המופע: צאינה וראינה  מאת מירב דגן וסתיו מרין

בכורה במסגרת שהות האמן של מרכז 'כלים' 

התכנסנו כאן יחד כדי להפוך לגוף שהוא אינו התחלה ואינו סוף.

באנו לכאן לפעום, לברוא גוף הווה מהגופים שלא למדנו מעולם ומאלה שלא העזנו לדמיין. 

אנחנו מרכיבות ומפרקות חומרי יסוד וחומרי חיים – נעות  דרך הפיות העבריים שלנו וההיסטוריה של הגופים הרוקדים הנשיים שלנו.

זה חיפוש של המשך, של שותפות ותשוקה לשחרר את מה שלימדו אותנו . לנוע בין זהויות הספוגות בגוף הפרטי והייצוגי שאנו נושאות.

ובסוף הכל פעמה, שהולמת בינינו, בתוכנו, שהיתה ונשארת ואולי דרכה נצליח לרקוד עתיד.

מירב דגן

כוריאוגרפית, פרפורמרית ויוצרת בינתחומית, מנהלת אמנתית של פסטיבל אינטימדאנס 2020. בעלת תואר ראשון במחול וחינוך מהאקדמיה ע"ש רובין בירושלים, בוגרת קורס מטפלים בשיטת אילן לב וסטודנטית לתואר שני בתוכנית הבינתחומית לאומנויות באוניברסיטת תל אביב. עבודותיה הועלו בפסטיבלים רבים בארץ כמו הרמת מסך, אינטימדאנס, צוללן, פסטיבל עכו, גוונים במחול, א-ז'אנר ועוד, הוצגו במסגרות שונות בשוודיה, איטליה, סרביה, רוסיה וניו יורק וזכו בפרסים שונים: פרס שרת התרבות ליוצרים צעירים (2019), מקום ראשון בתחרות גוונים במחול (2013), פרס על ביצוע פרס ועל יצירת וידאו בפסטיבל עכו (2012/2015) ופרס בפסטיבל הפרינג' של גטנבורג (2019). בשנים האחרונות יצרה עבודות באופן עצמאי ובשיתופי פעולה עם יוצרים שונים כמו סתיו מרין ואופיר בן שמעון. כמו כן מירב היא יוצרת שותפה ופרפורמרית בטוניק קלוניקפרוייקט מוסיקלי מולטידיסיפלינרי שפועל בשנתיים וחצי האחרונות ומשלב מוסיקה עם פרפורמנס אקספרסיבי, מחול ווידאו ארט. 

סתיו מרין


כוריאוגרפית ופרפורמרית.  מנהלת אמנתית של פסטיבל אינטימדאנס 2020.  השתתפה כרקדנית ופרפורמרית יוצרת בעשרות יצירות מחול ותיאטרון אשר עלו בארץ ובעולם.  שיתפה פעולה עם מגוון כוריאוגרפיות/ים, להקות ויוצרות/ים.  בשנים האחרונות יוצרת עבודות פרי עיטה העוסקות בקשר שבין מילה וגוף, ביניהן עבודת הסולו ״אני רק שאלה״ פסטיבל אינטימדאנס 2015- תיאטרון תמונע.  עבודתה ״חיתוך. דיבור״ – פסטיבל עכו 2016 הינה זוכת הפרס מטעם פסטיבל ישראל, פסטיבל עכו 2016 וזוכת פרס "שפת הבמה", פרסיהפרינג' הישראלי 2017.  העבודה "תתקרבי" פסטיבל הרמת מסך 2016 בסוזן דלל ונבחרה לייצג את הפסטיבל בחשיפה בינלאומית.  העבודה "שושלת מרין" הוצג בפסטיבל בין שמים לארץ 2017 במוזיאון ישראל.  עבודותיה הועלו במגוון תיאטראות ופסטיבלים בארץ ובעולם. בספטמבר 2018 הוזמנה יחד עם נטע וינר לטאלין, אסטוניה ליצור עבודה לערב מלא עבור להקת המחול Fine5. ב -2019 ראתה אור עבודתה החדשה "מז'יניק", אותה יצרה יחד עם נטע וינר עבור אנסמבל תיאטרון תמונע. ההצגה זכתה בפרס הצגת השנה ובימאית השנה בתחרות פרסי קיפוד הזהב לפרינג' הישראלי 2019. 

שעה: 21:30

שתי עבודות:

המופע: הוראות הרכבה: עבודה בתהליך מאת ניר וידן

בכורה במסגרת שהות האמן של מרכז 'כלים' 

"…אני מתחיל להבין עד כמה אני שונא להגיע. להיות בדרך זו תמיד הקלה. יעד הוא מוות עבורי. אם הייתי מגלה דרך להימצא לנצח במעבר, בלא-מחובר והלא-מוכר, הייתי נשאר במצב של חופש תמידי." (דייוויד וויינרוביץ', "Close to the Knives")

 

ביקשתי מהגוף שלי להיפרד מהמילים, מהאיסורים, משכבות התרבות המצטברות העושות בו כבשלהן

ביקשתי ממנו להמיר את הכוחות המארגנים בחשקים פורעי סדר במרחב ובזמן. בין הבשרי למופשט, דרך מחזורים של פירוק והרכבה מחדש, ביקשתי למצוא בתוכי מישורים חדשים.

 

העבודה "הוראות הרכבה" היא נתיב מילוט של רקדן יחיד מגופו התרבותי-פוליטי, אל עבר החירות שבלא-מאורגן.

 

ניר וידן

ניר וידן הוא יוצר ומבצע במרחבי הביניים שבין פרפורמנס למחול עכשווי. הוא חוקר בעבודותיו ביטויים גופניים של מצבים נפשיים ופוליטיים, אפשרויות טרנספורמציה של זהויות ושל מרחבים, ואת חומריות הגוף.   מאז 2014 מציג את עבודותיו בישראל ובגרמניה, ביניהן 'העש בלבנת הזכוכית' (סמינר הקיבוצים, 2018), 'תמונות בתערוכה' (אינטימדאנס 2017),
'אי הנחת של יצורים מכונפים' (זירת מחול 2016, בשיתוף עם הכוריאוגרפית עדי שילדן) ו'מורשת מפוחית ופרח' (פסטיבל ריקודי חדר 2014). כמבצע הוא משתתף ביצירותיהן של יסמין גודר, איזבל שאד, תמי ליבוביץ', לורנט גולדרינג, חוליה רודריגז, ארי טפרברג, קלמנט לאייס ועוד. כמו כן משתתף בפרויקט "קהילה בתנועה" לרקדנים ולאנשים החיים עם מחלת הפרקינסון בסטודיו יסמין גודר.

ניר למד בתכנית לכוריאוגרפיה, מחול וקונטקסט במרכז האוניברסיטאי למחול עכשווי HZT בברלין, בסדנא השנתית לטכניקת ריליסורפרטואר בלהקתה של יסמין גודר ובתכנית לתיאטרון-מחול וחינוך במכללת סמינר הקיבוצים. 

 

המופע: שני גפרורים ברוח מאת זרה פרוץ׳ (בלגיה) והדס תובל

בכורה במסגרת שהות האמן של מרכז 'כלים' 

Approaching “the body as being less a thing, more a place; a site of transformation, and an axis of physical and spatial experience 

– Antony Gormley

זרה פורץ׳ והדס תובל חוקרות ביחד את היחסים בין תנועה, התבוננות ותפיסה. הן מבקשות להשהות את כל הציפיות כדי להיכנס לעולם בו תנועה ושפה מייצרות תפיסה חדשה של המציאות. הגוף שלהן הופך למארג שדרך שכבותיו ותחושותיו נרקם לריקוד. ריקוד השואל ללא הרף ״עם כמה מעצמנו אנחנו רואות?״ במשך הזמן נדמה ששתי בנות האדם הופכות לאחת, כשהן מתמזגות לתזוזות של אותה הסביבה. האם אנחנו באמת יכולות את האוויר המשותף לכולנו הסובב אותנו

הדס טובל, יוצרת רב תחומית, מעצבת, אמנית סיבים וחוטים, מורה ומחוללת מרחבי לימוד ויצירה משותפים השוזרים מלאכות חומר ורוח במסגרת "AYNI – בית למלאכות חיבור", חוקרת את מרחבי התקשורת, הגוף, התנועה, והפרפורמנס.

 ב-2008 סיימה לימודי עיצוב טקסטיל בשנקר, בהתמחות אריגה והדפסה. במהלך 2009-10, במקביל לעבודתה כמעצבת, למדה בתכנית ללימודי תואר שני באמנות רב תחומית באוניברסיטת ת״א. במהלך השנים, התגוררה בת״א, ברלין וסין, בהם עבדה בתחומי האופנה, סטיילינג, גרפיקה, עיצוב חלל ותלבושות למופעי במה, קולנוע וטלוויזיה, השתתפה ויזמה פרויקטים אמנותיים מגוונים.  מתוך עניין בלימוד דרך יחסים, שיתוף פעולה ותקשורת, ב2014-15, הקדישה עצמה לחיי אדמה וקהילה לומדת במדבר.  ב-2015-16 יצאה למסע מחקר עצמאי בדרום וצפון אמריקה אחר מלאכות מסורתיות, תפיסות עולם והידע העתיק שנמסר דרך חוטים בתרבויות קדומות. מסע שממשיך בישראל ומחוץ לה. מ-2016, מבוססת בת״א, מעמיקה בלימודי תנועה, תרגולים סומאטיים מגוונים ואימפרוביזציה במסגרות שונות וממשיכה לפתח את שפתה האמנותית, דרך מלאכות, אמנות מבוססת גוף, והחוויה האסתטית בין מדיום ותרבויות.

יום רביעי, 25/03/2020 שעה: 20

קימ: מהו איתגור מנטלי התפתחותי, שמחה ילדית, ריצוי, תמימות, אמון? 

מורן: כמה נעים להיות במקום ה׳נכון' בזמן הנכון..

כלי עבודה הוא מסגרת ליצירה משותפת של יוצרי מחול וקבוצה של בוגרים בעלי מוגבלות שכלית התפתחותית. 

הפעימה הנוכחית ממשיכה לחקור את האופן בו הגוף מכיל את זהות האדם ומבקשת להגדיר את הבמה כמקום בו ניתן להיצפות בלי טאבו.

מה שהתחיל כפרויקט לשכלול יכולת וחקר גופני הפך לכיס של עשייה שבו אנו מזמינים לקחת חלק באמצעות צפייה. שבוחר לשאול מהי עבודה קהילתית ויותר מזה מהי עבודת מחול קהילתית.

בהשתתפות: בן טיבי, אביבה יקוטי, מיטל בכר, מאור מלול, שרה לוי, יוסף טארב, פיטר טרייבר, ליאור לוי, סננס עומר, שחר שוסטר

מורן יצחקי אברג׳ל

יוצרת בשדה המחול משנת 2010, בוגרת האולפנה במשגב והתכנית לכוריאוגרפיה בכלים בהנחיית ענת דניאלי. בין עבודותיה: 'ירושה׳, 'מראה מקום', 'over me'. עבדה כמופיעה עם היוצרים: ענת דניאלי, אריאל אפרים אשבל, שרון צוקרמן, סשה ואלס, אסנת קלנר ועוד. 

קימ טייטלבאום

אמן מחול בינתחומי. למד בביה"ס לתיאטרון חזותי, במחלקה ללימודים מתקדמים במוסיקה בביה"ס מוסררה ובתכנית לכוריאוגרפיה של מרכז כלים. למד מחול בבת- דור באר שבע ובסדנא להכשרת רקדנים בגעתון.  קימ יצר מוסיקה ליצירה 'מאסה' מאת איריס ארז וסולו בן שעתיים בשם Main Heroine לרקדנית עמית טינה שהופיע בפסטיבל צוללן.

אמנית בין-תחומית בוגרת בית הספר לתיאטרון חזותי. מיצירותיה האחרונות: "על חלל"-מיצג ציור, "מערכה ראשונה" דואט באולם ספורט, מינסק" – סולו סוריאליסטי הזירה הבינתחומית, "קיו.אר"- פרפורמנס פיזי-דיגיטלי במוזיאון חיפה.