קמפוס חרוב לילדים בסיכון ירושלים

כתבתה של קרן שלי

קרדיט צילום יח״צ
לראשונה בעולם: מרכז המאחד תחת קורת גג אחת את כלל השירותים לילדים נפגעי התעללות

בימים אלה נפתח בירושלים 'קמפוס חרוב לילדים', מרכז טיפולי ראשון מסוגו לילדים נפגעי התעללות אשר ירכז במקום אחד את כל אנשי המקצוע והשירותים הנדרשים ויקל משמעותית על תהליך הטיפול בילדים נפגעי התעללות
גן הילדים המקסים והמעוצב
המרכז, אשר יטפל בממוצע ב-120 ילדים ביום, יאפשר לראשונה שילוב בין ידע אקדמי פורץ דרך ויישומו בשיטות טיפול מתקדמות
תופעת ההתעללות בילדים והזנחתם הינה תופעה קשה, כאשר בישראל מתקבלים מדי שנה כ-40,000 דיווחים על התעללות בילדים. מחקר שנערך באוניברסיטת חיפה והתפרסם לפני כשנה מציג תמונה עגומה אף יותר, ומלמד כי כמעט מחצית מהילדים בישראל חוו אלימות או התעללות במהלך חייהם.
קמפוס חרוב לילדים, הממוקם בהר הצופים, בצמוד לביה"ח הדסה ולאוניברסיטה העברית, ישרת ילדים נפגעי התעללות והזנחה, תוך מתן מענה כולל, ובמטרה להעצים את הטיפול הניתן להם כיום באמצעות שותפויות בין כלל הגורמים המובילים המטפלים בילדים אלה.
חדר האוכל בבית הילדים
הקמפוס מרכז בתוכו את כלל אנשי המקצוע והשירותים: מרכז חירום שוסטרמן לילדים, מרכז להגנת הילד (בית לין), מרכז טיפולי לילדים נפגעי עבירות מין, המועצה הלאומית לשלום הילד, שק"ל – היחידה הטיפולית, מעברים – ייעוץ וטיפול בחיי משפחה ונישואין, מסר – מרכז לסימולציה חברתית ומיזם גושן. בנוסף, יינתנו במקום שירותי הסנגור הקהילתי, שירותים קליניים וטיפוליים של רופאים, פסיכיאטרים, פסיכולוגיים, משפטנים, עובדים סוציאליים ומרפאים בעיסוק.
קמפוס חרוב בניין יפיפה וייחודי לילדים בסיכון
גורמים מקצועיים שונים העלו בעבר כי קיים כשל מערכתי באיתור ילדים נפגעי התעללות והזנחה. אחת הסיבות היא הקושי הקיים בהעברת המידע השוטף בין גורמי המקצוע השונים המטפלים בילדים או הנמצאים עימם בקשר ושמירה על חיסיון וסודיות, דבר הפוגע בסופו של דבר במתן טיפול לילדים ולהוריהם. וועדה בין משרדית שהוקמה לאחר רצח הילדה רוז פיזם הדגישה את הצורך בפיתוח אסטרטגיות לשיתופי פעולה בין אנשי מקצוע לאיתור ולמניעה.
פרופ' אשר בן אריה, מנכ"ל מכון חרוב ומייסד הקמפוס מוסיף: "הקמפוס מהווה מודל חדש של One Stop Shop מתוך אמונה כי קיים צורך אמתי ומהותי בריכוז פיזי של הגופים, בין היתר במטרה למנוע ממקרים 'ליפול בין הכיסאות'.
בתכנון המקום ובעיצובו הושקעו חשיבה מעמיקה מתוך ראיית של צורכי הילדים ובני משפחותיהם. ברחבי הקמפוס יש אלמנטים מרגיעים של מים, צמחייה פסטורלית, אזורי משחק מחומרים טבעיים ופינות ישיבה בצבעים חמים ונעימים. בחללים הפנימיים יש חדרי משחקים צבעוניים, פינות עבודה המעניקות פרטיות, וכן בית ספר וכיתת גן לילדי מרכז החירום.

הקמת הקמפוס בהובלת 'מכון חרוב' התאפשרה תודות לשיתוף פעולה מוצלח בין משרד הרווחה, מכון חרוב, המוסד לביטוח לאומי, עיריית ירושלים והאוניברסיטה העברית ובתמיכתם הנדיבה של קרן שוסטרמן-ישראל וג'וינט ישראל.
  • חפרופ' יוסי תמיר, מנכ"ל ג'וינט ישראל מוסיף "בהיותו מודל ייחודי בעולם, הקמפוס יהווה אבן שואבת למיטב החוקרים, אנשי המקצוע וסטודנטים. בכך יהווה מרכז מחקרי וטיפולי ראשון מסוגו, ויהיה בית לחדשנות ייחודית ומובילה."
    פרופ' איתן קרן, מנהל מחלקת הילדים בבית חולים הדסה ויו"ר עמותת גושן: "אני נמצא כאן בשני כובעים-בכובעי הראשון כמנהל אגף הילדים בהדסה כאשר תחת כובע זה אנו ניתן כאן שירותים רפואיים לילדים בקמפוס 24/7. כל ילד שיגיע עם סימני פגיעה, בכל שלב נתון ביממה, יכול לעבור את הכביש כדי לקבל הערכה למצבו וטיפול הולם. המתמחים שלנו, בשיתוף עם ארגון חרוב יקבלו הדרכה על מנת שיהיו עירניים וידעו כיצד לטפל בילדים שהגיעו עם סימני התעללות והזנחה. גושן, הכובע השני שלי, היא עמותה של רופאים שמכשירה רופאים בקהילה להיות ערים יותר להיבטים של התעללות והזנחה בילדים. רוב ההורים הם לא אנשים רעים, הם אנשים מתוסכלים שלא יודעים איך להתמודד עם הילד ולכן לפעמים רבות מתרחשות פגיעות בילדים או שנוצר מצב של הזנחה. הקמפוס הוא מהפך בכל מה שקשור לגישה לילדים. ילד שסבל מהתעללות והזנחה יתבגר ויהיה מבוגר מתעלל ומזניח. ככל שנתערב בשלב מוקדם יותר, כך הסיכוי לטפל טוב יותר בילד שנפגע ובכך לטפל טוב יותר בחברה הישראלית, הולך וגובר.