בית ג׳אן פסטיבל ימי ענף הזית 2018

כתבתה של קרן שלי
קרדיט צילום באדיבות קרן שלי

במסגרת סיורי משרד התיירות, פרויקט פסטיבל ימי ענף הזית, חווינו סיור מרתק לכפר הדרוזי בית ג׳אן, השוכן בלב שמורת הטבע הר מירון וכפר ירכא. לקראת הפסטיבל למדנו להכיר את קסמי האומנות והתרבות של העדה הדרוזית על כל מנהגיה

בתחילת סיורנו התחלנו את הבוקר בטעימה של יופי וחינניות במעבדת הטבע של דוקטור דבור, שקידם את פנינו בארוחת בוקר דשנה כיד המלך.

המעבדה משלבת בין סודות הטבע וצמחי המרפא הגליליים של הדרוזים לבין הידע והטכנולוגיה של היום. צמחי המרפא הייחודיים של הגליל טובים לבריאות ומהם מכינים תמציות, שמנים, מי פרחים, חליטות צמחי מרפא ומוצרי

קוסמטיקה לעור הפנים וסידרת אנטי איי ג׳נט לגיל הבוגר. במהלך הסיור צפינו בסרטון על מסורת צמחי המרפא ותכונותיה,

שמענו הרצאה בנושא קוסמטיקה שנרקחת מפרחי הסחלב, למדנו על סלע הדו קיום, שעצי האלה והאלון גדלים בסלע זה לצד זה וגזע עץ האלון תורם לצמיחת עצי האלה ששניהם משמשים לצמחי מרפא ותעשיית הקוסמטיקה.

מומלץ להגיע למרכז המבקרים, לתאם ביקור מראש להתרשם ואף לרכוש את מוצרי המקום.

שעות פתיחה ימים א-ו ושבת 10:00 עד 16:00

טלפון ליצירת קשר: 049803711

המשכנו בסיורנו לביקור באתרים ארכיאולוגיים, ביקרנו בבית העתיק, בית מהתקופה הצלבנית שבו פגשנו את נידאל שגדל וגר בבית עם משפחתו. המראה שניגלה לעיננו היא מערה חצובה בסלע שבתוכה יש בור מים בצורת פעמון שעומקו 7 מטר שבו נאספים מי הגשמים שמספקת מי שתיה צלולים, ממש שמפניה של הטבע.

למערה נוסף חלק שבנו בתקופה מאוחרת יותר וחלק נוסף עם מדרגות מה שנראה על פניו את ההתקדמות והשאיפה למודרניזציה הן בצורת הבניה והן בחומרי הבניה. היום האתר משמש כמרכז מבקרים, בית בד מסורתי, בית תפילה דרוזי ומג׳הול דיוואן מלון אורחים,

לאורחים שמגיעים מרחוק להתארח בכפר וגם מקום מפגש ומועדון תרבות רק לגברים בכפר. בנוסף ניתן לשמוע סיפורים על הכפר ועל העדה הדרוזית. המעוניינים יוכלו לשלב את הסיור במקום עם שמורת הר מירון, המעיינות באזור וארוחה דרוזית אותנטית.

טלפון ליצירת קשר: 053-7105797

מערת אג'יאל (מערת הדורות) הקרויה בערבית אלמג'ארה אלג'רביה, מכונה גם המערה הביזנטית או המערה הצלבנית היא אטרקציה חדשה (ודי עתיקה האמת…) שנפתחה לאחרונה לביקורים בכפר הדרוזי בית ג'אן.

המערה (שהשם המתבקש שלה היא מערת עלי בבה…) היא מערה בגודל של כ-300 מ"ר, ששימשה בעבר ככנסיה סודית של הנוצרים הראשונים בגליל (יש האומרים שמצאו בה צלב מזהב שנמסר לאחד מהכמרים בכפרים הנוצריים באזור) וגם כמאגר מים ומסתור לתושבי הכפר שהבריחו דרכה את היבולים מגובי המס בימי התורכים. למערה, שעל קרקעיתה יש בריכת מים, המזכירה קצת את מערת הקשתות ברמלה, אפשר להגיע לסיור קצר אם אתם באזור ולקבל הדרכה על הסיפור של המקום. במערה ניתן לקיים גם אירועים בתיאום מראש.

לפרטים: 04-9802457 | 050-9802457

הנקודה הבאה בסיורנו הוא מרכז המבקרים הקולינארי ״אבו עפיף״ מרכז המבקרים של שמן זית אבו עפיף, מזמן חוויה של טעימות שמן זית, למידה על הפקת שמן הזית המסורתית העוברת במשפחת עפיף מאב לבן וחנות מוצרים ומפגש עם משפחה דרוזית ששמן הזית הוא שמה השני. מרכז המבקרים החדיש והמודרני הוא המשך ישיר לבית הבד הראשון של המשפחה שהוקם על ידי אבו עפיף בשנת 1952, אז היה זה בית בד מסורתי, אמנם האבניים לא הונעו על ידי חמורים, אך מכיוון שחורפיש טרם חוברה לרשת החשמל, הונעו האובניים באמצעות כבל שחובר לגנרטור. כיום יש בבית הבד שלושה קווי יצור מודרניים ואת בית הבד ומרכז המבקרים רחב ידיים ממוזג ומודרני.האורחים מתקבלים בקבלת פנים דרוזית לבבית ומוזמנים לטעימות, תוך כדי הסבר על שמן הזית, סוגי השמן ואיכותם.  לוטפי, בנו של אבו עפיף מנהל את מרכז המבקרים. הנקודה הבאה בסיורנו היא תצפית מהר האריות שכל הנוף של העמק נגלה לעיננו ומשם המשכנו לארוחת צהרים דרוזית מסורתית לפי כל גינוני הטקס. בבית של אב סאם פארס סדנאות iאירוח דרוזי.  יש לציין שהאוכל מעולה ומומלץ בחום, ניתן לארגן ארוחות מסוג זה לקבוצות או משפחות תוך התראה קצרה מראש ולהתארח בצימרים המקסימים שממוקמים על צלע ההר נוף קסום ואוויר הרים צלול כיין.

לתאום אירוח קבוצות והעברת סדנאות בישול.

אבתסאם פארס טל-0506917337

לאחר ארוחת הצהרים המשכנו את סיורנו בביקור ברוקמות התחרה נשים עושות תיירות והעצמה נשית.

המקום מספק תעסוקה, הוואי חיים וחברה לנשים, מקום מפגש מעין מועדון לחדוות יצירה. הבנות יוצרות תיקים, סלים ומפות יפיפיות. ניתן להגיע עם קבוצות לסדנאות יצירה בתחרה, כיבוד של קפה ותה דרוזי גזעי ובקלווה וניתן לרכוש יצירות במחירים נוחים.