תערוכת בוגרי ויצו חיפה לשנת 2022

כתבתה של קרן שלי

קרדיט צילום ניר שטיינברג ותיאה פרנק
ויצו חיפה תערוכת בוגרים 2022
דימויי גוף, קיימות ומיחזור, בינוי נכון תוך שמירה על הטבע, אספקטים חברתיים
כל אלה ועוד יבואו לידי ביטוי בפרויקטים שונים ויצירתיים שיוצגו במסגרת
תערוכת הגמר של בוגרות ובוגרי המרכז האקדמי ויצו חיפה.
תערוכת הבוגרים במרכז האקדמי ויצו חיפה נערכה בין התאריכים -22.8.2
חיפה, 21 הגנים' ברח 19.7.22
קרדיט צילום יסופיה טליה טראנסקי
מעל 100 בוגרי ובוגרות המרכז האקדמי לעיצוב ולחינוך ויצו חיפה מהמחלקות ארכיטקטורה, תקשורת חזותית ועיצוב גרפי, צילום ואמנויות המסך ועיצוב אופנה יסיימו השנה את לימודיהם
באירוע השיא – תערוכת הבוגרים. התערוכה תתקיים ברחבי המרכז האקדמי ויצו חיפה ובה יבוטאו אספקטים יצירתיים רבים של חוויות אישיות לצד מגמות חברתיות ואקולוגיות.
בין הפרויקטים הבולטים:
  1. הפרויקט "חזון הימים האחרונים \ מגילת אפוקליפסיס" שיצרה שושנה קרוגלוב, בוגרת המחלקה לתקשורת חזותית בהנחיית מירה פרידמן "הפרויקט שלי מתאר את ההתרחשויות העתידות להגיע באחרית הימים על כדור הארץ לפי הנבואה של ספר אפוקליפסיס\ חזון יוחנן, איירתי אותם דרך נקודת מבט אישית ועכשווית עם אלמנטים ישראלים מזוהים".
  1. דניאל רביד טבראני, סטודנט במחלקה לתקשורת חזותית במרכז האקדמי ויצו חיפה, בפרויקט הגמר שלו בשם ״EVOLUTION OF YOU״, בהנחיית רונית יזרעאל, בת דזבליו ותום בר-גל. טבראני יצר ממשק חווייתי אינטרקטיבי שנועד ללמד משתמשים בצורה פרטנית על עברם האבולוציוני ולחבר אותם ריגשית וחווייתית לזהותם כקופי-אדם. הפלטפורמה הייחודית מציעהלמשתמשיה לחוות ״תהליך אבולוציוני״ אישי ומהנה המבוסס על טכנולוגיית מציאות רבודה. "ישנן מדינות בהן מידע על התפתחות האבולוציה אינו חלק מתכניות הלימודים ואף נאסר ללימוד על ידי גורמים פוליטיים ודתיים" מסביר דניאל רביד. "לאור זאת, הידע והשיח על האבולוציה האנושית מצויים בשולי החינוך והתודעה הישראלית, העולמית והאנושית. מטרת הממשק היא הנגשת מכלול הידע בתחום זה, הפשטתו והעלאתו לשיח ולמודעות הציבורית סביב מורכבותו של מין האדם החי על כדור הארץ, בדרך המאפשרת חוויית משתמש מקיפה ומהנה" הוא מוסיף.
  2. קרדיט צילום הפרוייקט של שושנה קרוגלוב

החוויה האינטראקטיבית הזו מוצעת למשתמש על ידי כניסה לאתר ייעודי, המצלמה סורקת את תווי הפנים ומציגה למשתמש איך היה נראה אם היה חי בתקופות פרה היסטוריות שונות, ובנוסף מספקת מידע על תנאי החיים באותה התקופה, סוגי המזון, הטכנולוגיה שהיתה זמינה לאדם ועוד.

נועם ספיבק, מהמחלקה לארכיטקטורה בפרויקט "הפסקת אש" בהנחיית פרופ' אדר' אירית צרף נתניהו. "מטרת הפרויקט הינה יצירת מרחב תווך בין המרחב הטבעי לבין המרחב הבנוי, אשר ידע להגן על חיפה בזמן שריפה ובמקביל, לספק לה מרחבים עירוניים בעלי ערך מוסף בשגרה, מסבירה ספיבק.
השלכותיו של משבר האקלים באות לידי ביטוי כבר היום במרחב הבנוי בצורת סופות, הצפות, שריפות ועוד. אסונות אלו דורשים מהמרחב הבנוי לפתח יכולות של הסתגלות וחוסן. מבין אסונות אלו, שריפות כמעט ואינן מטופלות כיום, למרות שהן נחשבות לאחד מאסונות הטבע המסוכנים ביותר. המבנה הייחודי של חיפה יוצר ממשק רחב בין הסביבה הטבעית לבין הסביבה הבנויה. מרחב זה מהווה את אחד ממאפייניה הבולטים של העיר בשגרה, ואת נקודת התורפה
העיקרית שלה בשעת שריפה. על ידי תכנון המרחב כ'אזור מגע' במקום 'אזור חיץ'.  קטליה טראנסקי מהמחלקה לצילום ואמנויות המסך בפרויקט "בטן רכה" בהנחיית ראובן קופרמן. "בפרויקט הגמר שלי אני יוצרת סדרת דימויים מצולמים וסרוקים במדפסת ביתית ובוחנת את מדיום הצילום וגבולותיו דרך עיסוק בחומרים שונים וחיבוריהם בעבודות קולאז'" מסבירה סופיה. "העבודות מרכיבות מעין סדרה של דיוקנאות אישיים, באמצעות צילום הגוף ופירוקו וכן
סריקות דיגיטליות של הריקבון שנוצר על החי. הן נעות בטווח שבין אסתטיקה לריקבון וגועל, המדמים את תחושתי כלפי עצמי. עם הזמן הבנתי שהגוף הגרוטסקי והגדול עורר בי עניין מאז ומתמיד. השטח הגדול שהוא תופס, השכבות הנשפכות, הקפלים, הקימורים והחיבורים בין חלקי הגוף שמתנגשים גרמו לי לאי נוחות מסוימת ובמקביל נראו לי טעונים ובוערים. במהלך העבודה
הבנתי שלא רק השומן מעניין אותי, אלא דימוי הגוף והדימוי העצמי כמושגים רחבים יותר. הם מעלים אצלי שאלות המפגישות אותי עם עצמי, עם המשפחה והחברה פעולות הפירוק וההרכבה החזרתיות והאובססיביות, הן שמניעות אותי לפרק ולהרכיב את הדימוי העצמי של עצמי מחדש מתוך התבוננות אינטימית שלי על ההווה, הזיכרונות והרגשות דרכם אני מנהלת דיאלוג עם עצמי
שירל אברג'ל, מהמחלקה לאופנה בפרויקט you be to used I בהנחיית שאול אהרוני. והסביבה במעין חיפוש אחר אמפתיה והזדהות" מוסיפה.
"הפרויקט עוסק במציאות של האוכלוסייה השקופה, דיירי הרחוב . גם אם מתעלמים מהם, עדיין הצצה ומבט חטוף מאפשרים לנו לחשוף ולהבדיל על פי תנוחת הגוף הקורס, העצב בעיניים והצבע הדוהה של הבגדים המתכסים בלכלוך, זהו ציר הזמן של דייר הרחוב. דיירי הרחוב מספרים שעם כל הקושי הם רואים גם נקודות אור. גם חיוך או התעניינות יכולים לעזור להרים ולתת תקווה מלבד כסף, אוכל או סמים. הקולקציה מציגה שלבים של מעבר מחיים רגילים של יציבות, לאובדן פיזי של קורת גג ,אובדן נפשי ועוד. בחרתי להתמקד במעיל עוטף כמגן, כובעים, עומס ושכבות, המבטאים את המציאות היום יומית שלהם בשילוב של צבעוניות עזה וחזקה של רגשותיהם" .
ציטוטים של פרופ' שמעון עמר, נשיא המרכז האקדמי ויצו חיפה, וראשי
המחלקות בדף הבא שעות פתיחת התערוכה
טים של פרופ' שמעון עמר, נשיא המרכז האקדמי ויצו חיפה, וראשי המחלקות
נשיא המרכז האקדמי ויצו חיפה, פרופ' שמעון עמר: "לאחר שנתיים מאתגרות אנחנו חוזרים לתערוכת הבוגרים המסורתית של המרכז האקדמי ויצו חיפה. השנה התערוכה תתקיים במלוא הדרה במרכז שלנו במושבה הגרמנית, כאשר התערוכה תתפרש על כל קומות הבניין ובכיכר שלידה. הסטודנטים במחלקות לתקשורת חזותית ועיצוב גרפי, בארכיטקטורה, בעיצוב אופנה ובצילום ואמניות המסך מביאים כאן את תוצרי לימודיהם שארכו ארבע וחמש שנים. תוצרים, אשר יביאו לידי ביטוי לא רק את הידע והמיומנויות שרכשו אלא גם את אישיותם, רגשותיהם מהולים בתובנות ומסקנות על החיים, המדינה, ההוויה הפוליטית, האנושות וחוויות שעברו לאורך חייהם.
אנחנו בוודאי נראה בתערוכת הבוגרים היבטים וחוויות שצברו בשנים המיוחדות האחרונות, וכן מהווייתנו בסביבה בה אנחנו צומחים ומתפתחים, סביבה לעיתים כאוטית אך לפעמים גם מחבקת או מאתגרת. העבודות של הסטודנטים משקפות מציאות ואמת של כל אחד ואחד מהם בתחום בו הם עוסקים, אם זו אנימציה שמספרת סיפור אישי, או בגד שנוצר מפרץ יצירתי של סטודנט או
סטודנטית, או תמונה או סרט שמתמצת סיפור חיים משפחתי, אישי או בין אישי ועד לתכנית עירונית שצריכה בו זמנית לחדש ולשמר היסטוריה של מקום. ביקור בתערוכה של בוגרי המרכזתהאקדמי הינו חוויה בלתי רגילה שמאפשרת כניסה רגעית אל נבכי מחשבותיהם של הסטודנטים המדהימים שלנו.
סיור בין קומות הבניין בכל פינותיו יאפשר לכל מבקר בריחה רגעית לזמן מוגבל
למחוזות שלא חשב שיגיע אליהם. מעבר לכך, כמי שעומד בראש המרכז המדהים הזה, אני חייב לציין את מקצועיותם, מסירותם והתמדתם של המרצים אשר יחד עם הסטודנטים עבדו ועמלו במשך כל שנות הלימוד על מנת שיוכלו לעמוד מול המציאות שמחכה להם בחוץ, בראש מורם ובגאווה מקצועית כבוגרי המוסד לעיצוב וחינוך המוביל בארץ. . זה הזמן והמקום להודות לכולם על האמון שנתנו במערכת, על השיח הפורה שהתקיים ובעיקר על היכולת להביא לתוצרים שמוצגים בתערוכה. אני בטוח שכל האנשים העומדים מאחורי העבודות המוצגות בתערוכה, ימצאו את דרכם ויזכו להצלחה משמעותית בעתיד הקרוב ביותר.
ירון שין, ראש המחלקה לתקשורת חזותי ועיצוב גרפי: "תחום התקשורת החזותית והעיצוב הגרפי שב ומוכיח את כוחו, נחיצותו וגמישותו לנוכח הקשיים והאתגרים העומדים בפניו. וורסטיליות,
אינטר-דיסציפלינריות, עבודת צוות, והתבוננות ביקורתית על הסביבה בה כולנו חיים הם חלק ממרכיבי היסוד של התחום. בתערוכת הבוגרים של המחלקה לתקשורת חזותית ועיצוב גרפי במרכז האקדמי ויצו חיפה הסטודנטים יוצרים פרויקטים העוסקים בהעברת מסר חברתי, פוליטי, חינוכי, אישי, משפחתי וקהילתי.
הדגש הוא על יצירת תוכן ולא על אריזה. והסטודנטים מציעים
פרשנויות לנושאים שונים המעסיקים אותם. אוכל, הטרדות מינית, קהילה, מסורת, הגירה, דיאטה, זיכרונות ילדות, וויסות חושי, שנאה… הם רק חלק מהנושאים המגוונים שהסטודנטים מטפלים בהם באמצעי המחשה ויזואליים, מודרניים וטכנולוגיים לצד קלאסיים ומסורתיים".
ד"ר אדריכלית דנה מרגלית, ראש המחלקה לארכיטקטורה: ״הסטודנטים במרכז האקדמי ויצו עסקו השנה בחמישה נושאים עיקריים – פיתוח והתחדשות עירונית, קיימות וסביבה, זהות ושיקום
והתערבות במרקמים היסטוריים.
הסטודנטים במחלקה הגישו מגוון הצעות לפיתוח אזורי התיישבות
יהודית וערבית בפריפריה כמו גם שכונות בדרום תל אביב ובעיר התחתית בחיפה. הפרויקטים של הסטודנטים מראים כיצד ניתן להתמודד עם סוגיות סביבתיות כגון בנייה מדברית, הגדרת גבולות בינוי ושימור עתודות קרקע פתוחות ואזורי טבע ונוף, התמודדות עם תופעות הנובעות משינויים
אקלימיים, שיקום אזורי תעשייה ופיתוח קו החוף. הסטודנטים פעלו בעדינות ובחוכמה באזורים מורכבים חברתית והיסטורית כמו גבול ג'סר א-זרקה- קיסריה, טייבה, אור יהודה, רמלה, לוד וחיפה.
אנו גאים בסטודנטים שלנו שהתמודדו עם הסוגיות השונות באחריות, תוך נקיטת גישה הוליסטית לאדריכלות – תכנון בקנ"מ רחב ובקנ"מ מפורט. הסטודנטים, סגל המחלקה, מנחי פרויקט הגמר, מנחי התזה, היועצים המקצועיים ואני נרגשים להזמינכם לבקר בתערוכה ולהיחשף להצעותיהם של הסטודנטים ".
ערן חדד ברק, ראש המחלקה לצילום ואמנויות המסך: "תערוכת הסיום השנה מציגה מניפה רחבה של עמדות לצילום עכשווי, עבודות ווידאו וקולנוע. כחוט השני צצות מתוך העבודות
השבריריות והפגיעות של הפרט ויחסו לחברה. העבודות מתייחסות אל המרחב האישי כמרחב המנסח ובונה זהות. טביעת האצבע האישית והפרשנית של הבוגרות/ים מעמידה את הצילום ככלי ביטוי מגוון ומתעתע. במסע האישי של כל אחד ואחת מהמציגים נרקמים ונפרמים קשריהם לסביבתם הקרובה והרחוקה כאשר המצלמה מנסחת את הצורה בה הם נפגשים עם המציאות.
בין המציגות בתערוכה נמצאת הזוכה הטרייה בפרס הראשון ע"ש הצלם מיכה קירשנר, סופיה טרנסקי, אשר עבודותיה עוסקות בדימוי גוף נשי ומתח בין צילום.
רחל גץ-סלומון, ראש המחלקה לעיצוב אופנה במרכז האקדמי ויצו חיפה: "שבע עשרה סטודנטיות וסטודנט אחד מסיימים את לימודיהם במחלקה לעיצוב אופנה ומציגים שמונה עשרה קולקציות, בהן מספר משתנה של מערכות לבוש. הפרויקטים השנה מגוונים מאוד ועם זאת ניתן להבחין בבירור כי חלק גדול מהם עוסקים בנושאים חברתיים בוערים. מגדר, אקלים, מעמד חברתי

וזהות אישית ולאומית הן תמות בולטות, המשותפות לפרויקטים רבים. בכך, מסתמנים הסטודנטים

מאיה כסיף, בפרויקט BLUE SEA בהנחיית שאול אהרוני "כגולשת גלים, אני פוגשת יותר ויותר פסולת בים, ממים צלולים ונקים הים שלנו הפך למזבלות פלסטיק צפות ומקשה על שרידות בעלי החיים.
קרדיט צילום ניר שטיינברג

תעשיית הדייג ותעשיית האופנה ידועות בפגיעתן באופן ישיר בערכי הטבע הימיים, והתוצאות הרסניות. דרך הקולקציה אני רוצה להגביר את המודעות והערכים לשימור הטבע והים. הקולקציה עשויה מפסולת שנפלטה אל החוף ומחומרים שאספתי בים. מהם יצרתי מערכות לבוש אלטרנטיביות. אנשי הים, פועלים למען ניקיון החופים ואנחנו מרגישים שליחים של הבשורה"

קרדיט צילום ניר שטיינברג
קרדיט לתמונות: ניר שטיינברג
2. שחר בר לב בפרויקט "ידיים זרות" בהנחיית שאול אהרוני.  "נושא נפגעות תקיפה מינית נמצא כבר כמה שנים בשיח החברתי התרבותי בארץ ובעולם. בחרתי לעסוק בנושא מתוך חוויה אישית.
קרדיט צילום תיאה פרנק

שני תתי נושאים היוו מקור ההשראה בקולקציה: בובת מריונטה ויחסים הגובלים בפטישיזם מיני ובגבולות הסאדו מזוכיזם.

המריונטה, בובה המופעלת באמצעות חוטים הקשורים לגופה על ידי מפעיל השולט בתנועותיה, משמשת כאנלוגיה לנפגעות: תחושת קיפאון, משחק אלים בגוף הקורבן, חוסר שליטה ללא יכולת להגיב לסיטואציה. הסאדו מזוכיזם גם הוא מבטא יחסים בין נשלט לשולט תוך כדי ביצוע אקט ששובר מוסכמות או גבולות. הקולקציה מנסה לבדוק את הדיסוננס בין שליטה להתפרקות פיזית ומנטלית. תחושה של שבריריות, משהו שמתפרק וקורס אל תוך עצמו על ידי תליה ותחושת ריחוף, בשילוב אלמנטים פטישיסטיים." קרדיט לתמונות: תיאה פרנק.

במחלקה כמעצבים לעתיד בעלי מודעות חברתית וסביבתית מפותחת. נכנסתי לתפקיד בינואר
השנה ומצאתי סטודנטיות וסטודנט שרוב שנות התואר שלהם התקיימו בצל הקורונה וחוו את
השלכותיה הקשות על מהלך לימודיהם. עם זאת, ובעזרת צוות המנחים המקצועי של המחלקה,
הלכו הפרויקטים והתרקמו לכדי קולקציות מלאות ועשירות שהן פרי של תהליך מחקר עיצובי מקיף.
תערוכת הבוגרים במחלקה לעיצוב אופנה היא אירוע חשוב המהדהד את אירוע השיא של המחלקה
– תצוגת האופנה השנתית. בתצוגת הגמר הוצגו הקולקציות המלאות של כל בוגרת ובוגר,
ובתערוכה מוצגים שלושה דגמים נבחרים מכל קולקציה. תערוכות אופנה הן אתגר עיצובי ואוצרותי
גדול ונדמה שהעיסוק בהן הולך וגובר בשנים האחרונות בכל העולם. כאן, עבודת האוצרות, העיצוב וההעמדה של התערוכה נעשו בשיתוף פעולה של המחלקה כולה, מרצים וסטודנטים ובכך מהווה התערוכה נדבך חשוב באקלים המחלקתי וחלק מחוויית לימודי האופנה. אופנה היא דיסציפלינת העיצוב ההכרחית ביותר עבור בני האדם; הבגד הוא עבודת העיצוב איתה אנחנו מקיימים מפגש אינטימי מאין כמותו. תערוכת הבוגרים היא הזדמנות להתבונן בדיסציפלינה העיצובית מתוך המבט הרענן והחוקר של סטודנטיות וסטודנטים והתערוכה כאן מזמינה אתכן/ם לחשוב על הבגד כמחולל ומשפיע על הדרך בה אנחנו חווים את גופנו.
10:00-