כתבתה של קרן שלי
הלוקיישן: מסעדת Saint George, האיוונט: מסיבת עתונאים להכרזת המועמדים לפרסי אופיר של האקדמיה הישראלית לקולנוע ה25 לשנת 2014 – 2015 .
מסיבת העיתונאים שנערכה היום (יום ג׳ 12 באוגוסט). החל בבוקר מהנה, עם בופה בראנץ מדהים, של שף המקום ובר משקאות כמובן. נמסרו פרטים על הסרטים והיוצרים העולים לשלב הגמר ב-18 קטגוריות שונות בתחרות ״פרסי אופיר״ של האקדמיה הישראלית לקולנוע לשנת 2014.
איתן אבן, יו״ר האקדמיה מסר: בתחרות השנה משתתפים 36 סרטים עלילתיים, 40 סרטים עלילתיים קצרים, ו-48 סרטים תיעודיים, יבול של שנה מבורכת שלא היתה כמוה
לא רק מבחינת הכמות אלא ברמת האיכות של הסרטים הנפלאים. השנה התחרות והבחירה באמת קשה.
חלק מייעוד האקדמיה הוא לדאוג, באמצעות שידור הטקס ושידור קטעי סרטים – להביא למודעות הציבור את הסרטים החדשים שהופקו בארץ. סרטים שהעולם רעב לקבל לפסטיבלים יוקרתיים ולרכשם להפצה ואף להפיקם מחדש בלשונם ועל-ידי כישרונותיהם. כך בקולנוע וגם בטלוויזיה – הודות ליצירה המקורית, תדמית הקולנוע הישראלי, בעולם
בפסטיבל קאן השנה, יוצגה ישראל עם 5 סרטים: "גט" של שלומי ורונית אלקבץ, "בורג" של שירה גפן, "הרחק מהעדרו" של קרן ידעיה, "את לי לילה" של אסף קורמן ו"הגננת" של נדב לפיד שהתחרו במסגרות התחרויות השונות בפסטיבל. בנוסף, התבשרנו בימים אלי כי הסרט "מיתה טובה" של טל גרניט ושרון מיימון, התקבל לפסטיבל וונציה.
חברי מועצת הקולנוע קבעו השנה תקנות חדשות תמוהות בהן ביטלו את תחום הפרסים הכספיים שהוענקו ליוצרים הזוכים ב"פרסי אופיר" והעבירו את קופת הפרסים לפסטיבלים בלבד.
להבדיל, זה המקום לברך את מפעל הפיס על הירתמו לסייע לסרט הזוכה בתחרות האקדמיה הנשלח לייצג את ישראל בקטגורית הסרט הזר בתחרות האוסקר.
תחרות האוסקר בלוס אנג'לס היא התחרות החשובה והיוקרתית בעולם.
בקטגוריית הסרט הזר מתמודדות כ-66 מדינות. מטבע הדברים התחרות היא קשה ונדרש מהמתמודדים להיעזר בשרותי יחסי ציבור יקרים כדי לקדם את מעמדו מול מדינות רבות ועשירות.
מפעל הפיס יעניק לסרט הנבחר 150,000 ₪ במטרה לאפשר לו לקדם ולשווק את עצמו בתחרות האוסקר ברמה מקצועית ובתנאים שיווניים עם הסרטים האחרים
100,000₪ נוספים יוענקו לסרט אם יכלל ב-5 הסרטים המועמדים לאוסקר בקטגורית הסרט הזר.
הכרזה על המועמדים לפרסי אופיר של
האקדמיה הישראלית לקולנוע
ה- 25 במספר
חמשת העולים לגמר בקטגוריות קולנוע:
הסרט העלילתי, הסרט התיעודי הארוך והקצר
סרט הפרינג' והסרט העלילתי-קצר
הטובים ביותר
פרס על מפעל חיים ליהודה ברקן
ופרס על הישגים מקצועיים אלי ירקוני
יהודה ברקן שיחק, ביים וכתב תסריטים לעשרות סרטים אהובים אשר הפכו לנכסי צאן ברזל של הקומדיה בקולנוע הישראלי.
במהלך שנות השבעים ושנות השמונים שיחק בשורה ארוכה של סרטים ישראליים אהובים בהם "לופו" ו"לופו בניו יורק", "כץ וקרסו", "צ'ארלי וחצי", "חגיגה בסנוקר", "בוא נפוצץ מיליון" ועוד. בין הסרטים הנוספים בהם הופיע ישנו הסרט "מלכת הכביש" שיצא לאקרנים בשנת 1971 בו שיחק לצד גילה אלמגור, סרטו של מנחם גולן משנת 1970 "הפריצה הגדולה" והעיבוד הקולנועי לספר "הוא הלך בשדות" שיצא לאקרנים בשנת 1967 בו שיחק ברקן לצד אסי דיין.
קטגורית הסרט העלילתי הטוב ביותר:
- "אפס ביחסי אנוש" – מפיקים: אילון רצ'קובסקי, יוסי עוזרד, גיא יקואל, יוחנן קרדו
- "את לי לילה" – מפיקים: חיים מקלברג, אסתי יעקב-מקלברג, מפיקים שותפים: יגאל מוגרבי, משה אדרי, לאון אדרי
- "גט" – מפיק: שלומי אלקבץ
- "יונה" – מפיקים: חיליק מיכאלי, תמי לאון, אברהם פרחי, משה אדרי, לאון אדרי
- "מיתה טובה" – מפיקים: חיים מקלברג, אסתי יעקב-מקלברג, טליה קלינהנדלר, אסנת הנדלסמן-קרן, משה אדרי, לאון אדרי
קטגורית הסרט העלילתי הטוב ביותר מסלול פרינג':
- "האם זה אתה?" – מפיק: דני מנקין
קטגורית הבימוי הטוב ביותר:
- אסף קורמן- "את לי לילה"
- טל גרניט, שרון מימון – "מיתה טובה"
- טליה לביא – "אפס ביחסי אנוש"
- ניר ברגמן – "יונה"
- רונית אלקבץ, שלומי אלקבץ – "גט"
קטגורית התסריט הטוב ביותר:
- טליה לביא – "אפס ביחסי אנוש"
- לירון בן-שלוש – "את לי לילה"
- נדב לפיד – "הגננת"
- רונית אלקבץ, שלומי אלקבץ – "גט"
- שרון מימון, טל גרניט – "מיתה טובה"
קטגורית השחקן הראשי הטוב ביותר:
- זאב רווח – "מיתה טובה"
- יוסי מרשק – "מנפאואר"
- מנשה נוי – "גט"
- נוה צור- "עמק"
- תאופיק ברהום – "ערבים רוקדים"
קטגורית השחקנית הראשית הטובה ביותר:
- דאנה איבגי – "אפס ביחסי אנוש"
- לבנה פינקלשטיין – "מיתה טובה"
- לירון בן-שלוש – "את לי לילה"
- נעמי לבוב – "יונה"
- רונית אלקבץ – "גט"
- שירה האס – "פרינסס"
קטגורית שחקן המשנה הטוב ביותר:
- אילן דר – "מיתה טובה"
- אלישע בנאי- "תפוחים מן המדבר"
- יעקב זאדה-דניאל – "את לי לילה"
- מיכאל מושנוב – "ערבים רוקדים"
- ששון גבאי- "גט"
קטגורית שחקנית המשנה הטובה ביותר:
- דאנה איבגי – "את לי לילה"
- נלי תגר – "אפס ביחסי אנוש"
- עליזה רוזן – "מיתה טובה"
- ריימונד אמסלם – "תפוחים מן המדבר"
- שני קליין – "אפס ביחסי אנוש"
קטגורית הצילום הטוב ביותר:
- זיו ברקוביץ' – "בורג"
- טובי הוכשטיין – "מיתה טובה"
- נדב הקסלמן – "לוויה בצהריים"
- עמית יסעור – "את לי לילה"
- שָי גולדמן – "הגננת"
קטגורית העריכה הטובה ביותר:
- אילה בנגד – "יונה"
- אריק להב ליבוביץ' – "אפס ביחסי אנוש"
- ז'ואל אלכסיס – "גט"
- עינת גלזר זרחין – "מיתה טובה"
- שירה הוכמן, אסף קורמן – "את לי לילה"
קטגורית הליהוק הטוב ביותר:
- אורית אזולאי – "אפס ביחסי אנוש"
- אסתר קלינג – "פרינסס"
- יובל אהרוני – "גט"
- לימור שמילה – "יונה"
- מיכל קורן – "מיתה טובה"
קטגורית העיצוב האמנותי הטוב ביותר:
- אבי אביבי – "יונה"
- יואל הרצברג – "ערבים רוקדים"
- כרמלה סנדרסון – "לוויה בצהריים"
- ערד שאואט – "בורג"
- ערד שאואט – "מיתה טובה"
- רון (זיק) זיקנו – "אפס ביחסי אנוש"
קטגורית עיצוב התלבושות הטוב ביותר:
- אדם קלדרון – "פרחים של מרציפן"
- דני בר שי, אביטל טלי אסקרי – "תפוחים מן המדבר"
- לאורה שיים – "לוויה בצהריים"
- לי אלמביק – "גט"
- מיכל דור, ענבל רוזנטל – "יונה"
קטגורית האיפור הטוב ביותר:
- אורלי רונן – "מיתה טובה"
- זיו קטנוב – "גט"
- מאיה גרסטל – "אפס ביחסי אנוש"
- קרין גבע – "את לי לילה"
- קרין גבע – "יונה"
קטגורית המוסיקה המקורית הטובה ביותר:
- אבי בללי – "יונה"
- אבי בללי – "מיתה טובה"
- דיקלה, שאול בסר – "גט"
- ישי אדר – "פרינסס"
- רן בגנו – "אפס ביחסי אנוש"
קטגורית הפסקול הטוב ביותר:
- אביב אלדמע – "הגננת"
- אביב אלדמע – "מיתה טובה"
- איציק כהן, תולי חן – "גט"
- אשי מילוא, איציק כהן – "אפס ביחסי אנוש"
קטגורית הסרט התיעודי הטוב ביותר – מעל 60 דק':
- "אדם הגון"- מפיקה ובמאית: ונסה לאפא
- "היה שלום פטר שווארץ"- מפיקים: סער יוגב, נעמי לבארי, בימוי: יעל ראובני
- "הנסיך הירוק"- מפיקים: נדב שירמן, עמרי עוזרד, בימוי: נדב שירמן
- "משפטי חיים"- מפיקים ובמאים: נורית קידר, ירון שני
- "תקופת מבחן" – מפיקות: אילנית באומן, עהב שנהר, בימוי: אביגיל שפרבר
קטגורית הסרט התיעודי הטוב ביותר – עד 60 דק':
- "גינת עדן"- מפיק: אבי בוחבוט, בימוי: יהודית כהנא
- "השדכנית"- מפיק: ברק הימן, בימוי: דני ווסרמן
- "כופר נפש"- מפיקות: אסנת טרבלסי, גלית כחלון, בימוי: קרן שעיו
- "רקדנית, עמוד וסרט"- מפיק ובמאי: ישרי (ישראל) הלפרן
- "שבעת מדורי הגיהנום של הדיור הציבורי" – מפיקים: דפנה פרנר, שי אינס, בימוי: דורון צברי
קטגורית הסרט העלילתי הקצר הטוב ביותר:
- "אלוהים יקר"- מפיקים: שמי שינפלד, עמיתן מנלזון, בימוי: ארז תדמור, גיא נתיב
- "דפיקה בדלת"- מפיק: אורן רוגובין, בימוי: אלירן אליה
- "הביקור"- מפיקה ובמאית: ענבר חורש
- "הרי אני… הרי אתה…"- מפיקה ובמאית: דקלה ג'יקה אלקסלסי
- "פריז על המים" – מפיקה: רותם עלימה, בימוי: הדס איילון
בטקס שיתקיים ב-21 בספטמבר 2014 במעמד שרת התרבות גב' לימור ליבנת, ראש העיר דר' יחיאל לסרי, ובהשתתפות יוצרים רבים מתחום הקולנוע יוכרזו הזוכים הסופיים בכל הקטגוריות המועמדות לפרס. מתוך הזדהות עם תושבי הדרום. החליטה הוועדה לקיים את
הערב, במשכן לאומנויות הבמה באשדוד.