בית ג׳אן וירכא לקראת פסטיבל ״כאן זמאן״ 2016 סיור לכפרי הדרוזים

כתבה של קרן שלי

קרדיט צילום באדיבות קרן שלי

במסגרת סיורי משרד התיירות, פרויקט ״כפר ביקרתם״ ופסטיבל ימי ענף הזית, חווינו סיור מרתק לכפר הדרוזי בית ג׳אן, השוכן בלב שמורת הטבע הר מירון וכפר ירכא. לקראת הפסטיבל שיתקיים בסוכות הבא עלינו לטובה.  המטרה ללמוד ולהכיר את קסמי האומנות והתרבות של העדה הדרוזית על כל מנהגיה.

image

בתחילת סיורנו ביקרנו במעבדת הטבע של דוקטור דבור: במעבדה זו משלבים בין סודות צמחי מרפא גליליים של הדרוזים לבין הידע והטכנולוגיה של היום. צמחי המרפא הייחודיים של הגליל טובים לבריאות ומהם מכינים תמציות, שמנים, מי פרחים, חליטות צמחי מרפא ומוצרי קוסמטיקה. במהלך הסיור צפינו בסרטון על מסורת צמחי המרפא ותכונותיה, שמענו הרצאה בנושא קוסמטיקה שנרקחת מפרחי הסחלב, למדנו על סלע הדו קיום, שעצי האלה והאלון גדלים בסלע זה לצד זה וגזע עץ האלון תורם לצמיחת עצי האלה ששניהם משמשים לצמחי מרפא ותעשיית הקוסמטיקה.

image

מומלץ להגיע למרכז המבקרים, לתאם ביקור מראש להתרשם ואף לרכוש את מוצרי המקום.

שעות פתיחה ימים א-ו ושבת 10:00 עד 16:00

טלפון ליצירת קשר: 049803711

–עדיין באווירת הביוטי, טעמנו טעימה נוספת של יופי וחינניות והפעם במעבדות איה נטורל קוסמטיקה טבעית.  מעבדות המייצרות סבונים, קוסמטיקה, חמאה טבעית ושמנים אתריים ממוצרים טבעיים, שמנים, ובעיקר שמן זית גלילי מסוג כתית. במרכז המבקרים קיבלנו מושג על מוצרי החברה, היכן הם מיוצרים ומשווקים לבתי מרקחת והן לחנויות השונות ברחבי הארץ.

טלפון ליצירת קשר: 04-9805884 או 04-9805886-פקס

ג׳אל חמוד טלפון נייד – 052-7568890

המשנו בסיורנו לביקור באתרים ארכיאולוגיים, ביקרנו בבית העתיק, בית מהתקופה הצלבנית שבו פגשנו את נידאל שגדל וגר בבית עם משפחתו.  המראה שניגלה לעיננו היא מערה חצובה בסלע שבתוכה יש בור מים בצורת פעמון שעומקו 7 מטר שבו נאספים מי הגשמים שמספקת מי שתיה צלולים, ממש שמפניה של הטבע.

image

למערה נוסף חלק נוסף שבנו בתקופה מאוחרת יותר וחלק נוסף עם מדרגות מה שנראה על פניו את ההתקדמות והשאיפה למודרניזציה הן בצורת הבניה והן בחומרי הבניה. היום האתר משמש כמרכז מבקרים, בית בד מסורתי, בית תפילה דרוזי ומג׳הול דיוואן מלון אורחים, לאורחים שמגיעים מרחוק להתארח בכפר וגם מקום מפגש ומועדון תרבות רק לגברים בכפר. בנוסף ניתן לשמוע סיפורים על הכפר ועל העדה הדרוזית. המעוניינים יוכלו לשלב את הסיור במקום עם שמורת הר מירון, המעיינות באזור וארוחה דרוזית אותנטית.

טלפון ליצירת קשר: 053-7105797

מערת אג'יאל (מערת הדורות) הקרויה בערבית אלמג'ארה אלג'רביה, מכונה גם המערה הביזנטית או המערה הצלבנית היא אטרקציה חדשה (ודי עתיקה האמת…) שנפתחה לאחרונה לביקורים בכפר הדרוזי בית ג'אן.

המערה (שהשם המתבקש שלה היא מערת עלי בבה…) היא מערה בגודל של כ-300 מ"ר, ששימשה בעבר ככנסיה סודית של הנוצרים הראשונים בגליל (יש האומרים שמצאו בה צלב מזהב שנמסר לאחד מהכמרים בכפרים הנוצריים באזור) וגם כמאגר מים ומסתור לתושבי הכפר שהבריחו דרכה את היבולים מגובי המס בימי התורכים.

image

למערה, שעל קרקעיתה יש בריכת מים, המזכירה קצת את מערת הקשתות ברמלה, אפשר להגיע לסיור קצר אם אתם באזור ולקבל הדרכה על הסיפור של המקום. במערה ניתן לקיים גם אירועים בתיאום מראש.

לפרטים: 04-9802457 | 050-9802457

פרוייקט אומנות ואמונה בכפר ירכא, מיזם מבורך של האוצרת ימית בלס, ראש הכפר בשיתוף המשרד לפיתוח אוצרות הגליל ומשרד התיירות, במטרה למנף את נושא האומנות תוך השמת דגש על ביטוי יצירתי, בציור ופיסול של אומנים מוכרים וחדשים ולתת חלון הזדמנויות שווה, לפרסום היצירות וקידום של האומנים בשם האומנות. הפרוייקט נלקח לפי צבעי הדגל שהם אדום, ירוק, צהוב, לבן וכחול.

image

אדום מסמל את האהבה ולא בכדי, בחרה ירכא בצבע האדום. לשם כך נבחרה שדרת אומנות, ליד בית הנשים בכפר, שקירותיה נצבעו באדום ועליה מתנוססים כל יצירות האומנות, עם תמונת האמן. אכן מיזם מבורך שמומלץ וכדאי להגיע להחשף ליופי ולהנות מכל הטוב שמציע הכפר.

image

הנקודה הבאה בסיורנו היא תצפית מהר האריות שכל הנוף של העמק נגלה לעיננו ומשם המשכנו לביקור בצימרים וארוחת צהרים דרוזית מסורתית לפי כל גינוני הטקס. יש לציין שהאוכל מעולה ומומלץ בחום, ניתן לארגן ארוחות מסוג זה לקבוצות או משפחות תוך התראה קצרה מראש ולהתארח בצימרים המקסימים שממוקמים על צלע ההר נוף קסום ואוויר הרים צלול כיין.