"בכורסא עם פיקאסו" – ערכה אינטראקטיבית חדשנית ופורצת דרך לסיוע טיפולי עבור חולי אלצהיימר

כתבתה של קרן שלי

קרדיט תמונות יח״צ

"בכורסא עם פיקאסו" – ערכה אינטראקטיבית חדשנית ופורצת דרך לסיוע טיפולי עבור חולי אלצהיימר ודמנציה, שאינם יכולים להתנייד

מדובר בערכה מיוחדת, שפותחה עבור חולי אלצהיימר ודמנציה – המאפשרת להם לערוך סיור וירטואלי באמצעות המחשב במוזיאונים ברחבי העולם

הסיור הווירטואלי מאפשר לחולים להעלות זיכרונות ורגשות ולשמר את יכולות החשיבה, התקשורת וההבעה הרגשית

"בכורסא עם פיקאסו" – פרויקט ייחודי שמפעילה עמותת עמדא עבור חולי אלצהיימר ודמנציה שאינם יכולים להתנייד. מדובר בערכה אינטראקטיבית המאפשרת לאנשים הסובלים מאלצהיימר ודמנציה לערוך סיור וירטואלי, באמצעות המחשב, במוזיאונים ברחבי העולם. התוכנית שואבת את השראתה מהמוזיאון לאומנות מודרנית "מומה" בניו יורק.

הביקור במוזיאון הווירטואלי מאפשר לאנשים עם דמנציה להעלות זיכרונות ורגשות, שכן הזיכרון מהטווח הארוך נשמר אצל חולי אלצהיימר. הערכה כוללת 50 כרטיסיות, כשעל כל כרטיס מודפסת יצירת אומנות ובגב הכרטיס מופיע מידע על היצירה והצעות להפעלה. הערכה מצוידת גם בתקליטור ובו תמונות של יצירות אומנות מפורסמות. לערכה 3 מטרות עיקריות: להעלות זיכרונות מהעבר; לחזק את הקשר בין המטפל למטופל באמצעות חוויה חיובית ולשפר את איכות החיים של אדם עם דמנציה.

נתי בלום, מנהל הפרויקט מטעם עמותת עמדא מציינת כי "חולי דמנציה יכולים ליהנות ולהפיק רבות מהמפגש עם אומנות. האמנות היא כלי לתקשורת בלתי מילולית שיש לו משמעות רבה, ובאמצעותה ניתנת האפשרות לחולים להביא לידי ביטוי רגשות ותכנים שבדרך כלל קשה להם להביע". לדבריה, הביקור במוזיאון הווירטואלי מעלה את איכות החיים של אדם עם דמנציה ומאפשר להעלות זיכרונות ורגשות.

image

גרי רוט, מנכ"ל עמותת ציין אמר כי "בכורסא עם פיקאסו" נועדה להעניק חוויה איכותית לאנשים החיים עם דמנציה, והסובלים מירידה בזיכרון, ביכולת החשיבה וביכולת התקשורת. השימוש באומנות פותח צוהר לעולמו של האדם החולה בדמנציה ובכך מתאפשר מפגש בלתי אמצעי, מהנה ודינמי שיכול להעשיר את עולמו. פעילות מסוג זה תורמת לאיכות חיי האדם ומסייעת לשמר את יכולות החשיבה, התקשורת וההבעה הרגשית. כמו כן היא מסייעת רבות למטפלים".

בישראל כ-100 אלף איש חולים במחלת האלצהיימר וכמעט כל אדם שני מגיל 80. חזון עמותת עמדא, שהינה עמותת מתנדבים ארצית, הינו להעניק איכות חיים מיטבית לחולים ולבני משפחותיהם. העמותה נוסדה בשנת 1988 ולה מאות מתנדבים ב-55 סניפים ברחבי הארץ.