עונת המנויים 2015-2016 של התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון לציון הינה בסימן התחדשות

כתבתה של קרן שלי

צמונות יח״צ

עונת המנויים 2015-2016 של התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון לציון הינה בסימן התחדשות

זו העונה הראשונה של התזמורת שאת בניית תכניתה הוביל ג'יימס ג'אד, המנהל המוסיקלי והמנצח הראשי, אשר נכנס לתפקידו לפני כשנה.
בנוסף לחידושים ברפרטואר ובמגוון תציג התזמורת סדרה ווקאלית חדשה בשיתוף "האנסמבל הקולי הישראלי" ובהשתתפותן של מקהלות נוספות וזמרים סולנים, מקומיים ובינלאומיים.

ג׳יימס ג׳אד הקים פרוייקט חינמי שפועל לטיפוחם של ילדים מוכשרים שמגיעים משכבות סוציו אקונומיות נמוכות ומאפשר להם ללמוד נגינה על כלי נשיפה בעיקר ופותח להם חלון הזדמנויות  להשתלב בקונצרטים ומופעים בארץ ואף בחו״ל.

עונת 2015-2016 של התזמורת הסימפונית ראשון לציון מבשרת מגמת התרעננות וחידושים. ג'יימס ג'אד, המנהל המוסיקלי והמנצח הראשי, בנה לראשונה את תכנית העונה, לאחר שנכנס לתפקידו במהלך העונה הקודמת.

התזמורת מגישה העונה סדרה ווקאלית חדשה, בשיתוף "האנסמבל הקולי הישראלי". הסדרה תארח מקהלות נוספות וזמרים סולנים מהארץ ומחו"ל ותאפשר לאוהבי המוסיקה הווקאלית ליהנות ממגוון רחב של יצירות למקהלות ולזמרים. בין אורחי הסדרה העונה: מקהלת הבנים הלאומית של אסטוניה, זמרי האופרה הלאומית של אסטוניה, מקהלת עדי, מקהלת שחר, אלון הררי, יאיר פולישוק, עינת ארונשטיין גיא פלץ ואחרים.

חידוש נוסף העונה הוא בסדרה מועדון צעיר, הסדרה לכל המשפחה, שתוצג העונה בפורמט חדש, נגיש ומתאים לילדים בכל גיל, וגם להורים לסבים ולסבתות. בין הקונצרטים בסדרה העונה, "פטר והזאב", בניצוחו של ג'יימס ג'אד בו תנוגן אותה המוסיקה, יצירתו האהובה של פרוקופייב פעמיים, אך החוויה תהיה שונה: פעם אחת עם קריין והתזמורת והשנייה עם סרט האנימציה זוכה האוסקר והתזמורת. קונצרט נוסף, "תהלוכת קרקס", בניצוחו של מתיאס במרט, יציג קטעי מוסיקה שונים המייצגים כל דמות בקרקס, והקהל בוחר את הקטעים המתאימים ביותר ובונה יצירה מודולרית. וגם, תעלומה בלשית: מלחין מת!

image

סדרת הדגל של התזמורת הסדרה הסימפונית תוגש בשלוש ערים: תל אביב, ראשון לציון ורחובות. רשימת הסולנים והמנצחים המתארחים בה היא שילוב של כוחות מקומיים ובינלאומיים, חלקם פנים חדשות על במת התזמורת ביניהם הכנר ודים רפין, הפסנתרנית אולגה קרן, החלילן מקסים רובצוב, המנצחים מתאיס במרט, סטיבן דאגוסטינו, מקסימיאנו ולדז וסאשה גצל.

העונה תפתח עם רקויאם גרמני, קונצרט בשיתוף מכון גתה, עליו ינצח המנצח הגרמני פרידר ברניוס ובהשתתפות מקהלת שוטגרט והזמרים הגרמניים – זמרת הסופרן יוהנה וינקל וזמר הבריטון טוביאס ברנט. בתוכנית הקונצרט: "רקוויאם גרמני" של ברהמס ויצירות מאת מנדלסון ושוברט. קונצרטים נוספים בסדרה: החלילן מהמלין, זרתוסטרא, טנגו- קונצרט בו יבוצעו קטעי טנגו של מלחין האגדי קרלוס גארדל, סימפוניית העצמאות, שירת החצוצרה, על נהרות בבל, הסקוטית ומחול אחרון ופרידה.

גם העונה יתקיימו קונצרטי גאלה חגיגיים, ביניהם קונצרט עם תזמורת פרוייקט ויימאר-ירושלים, קונצרט זוכי כיתות אמן בינלאומיות תל חי, וקונצרט עם הכנר האוסטרי תומאס אלברטוס אירנברגר שינגן את הקונצ'רטו המרתק של קורנגולד.

התזמורת תמשיך גם העונה בסדרות הוותיקות שלה –סדרת הרסיטלים וסדרת קאמרי בצהרי שישי. "הסדרה הקאמרית שלנו היא תופעה ייחודית בנוף המוסיקלי בארץ", אומר אריאל כהן מנכ"ל התזמורת, "וזאת בשל מספר המנויים הגדול שלה ומגוון המוסיקאים והרפרטואר המשולבים בכל תוכנית. העונה הסדרה מציעה תוכניות מרתקות במיוחד עם אורחים רבים מהארץ ומהעולם ובחירה מעניינת של יצירות מוסיקאליות".

"זו העונה הראשונה שעסקתי בבנייתה, מעשה שהסב לי עונג רב", אומר ג'יימס ג'אד, מנהלה המוסיקאלי של התזמורת, "בתוכנית המוסיקאלית של העונה החדשה תמצאו שילוב של קלאסיקה מוכרת ואהובה עם דגש משמעותי על מיטב היוצרים הישראליים. התוכנית של כל קונצרט היא בעיני מיני-פסטיבל של מוסיקה נפלאה".

התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון לציון נוסדה בשנת 1988 ובתוך זמן קצר התמקמה בקצה העליון של הפירמידה האמנותית, כגוף מוסיקלי מוביל ומחדש בישראל. משנת 1989 משמשת התזמורת בהצלחה רבה כתזמורת הבית של האופרה הישראלית. על עשייתה יוצאת דופן והצטיינותה בביצועה של היצירה הישראלית המקורית, בהפצתה ובקידומה זכתה התזמורת בפרס אקו"ם לשנת 1991 (תשנ"א). התזמורת הינה הראשונה שביצעה בישראל בקונצרטים פומביים יצירותיהם מאת ריכרד שטראוס ואלכסנדר זמלינסקי. והשתתפה בפסטיבלים בינלאומיים יוקרתיים. החל משנת 2010 לוקחת התזמורת חלק חשוב ומרכזי בהפקות האופרה במצדה בשיתוף האופרה הישראלית. השנה תנגן התזמורת במצדה את האופרה טוסקה. ואת כרמינה בורנה בניצוחו של ג'יימס ג'אד
להזמנת מנוי: 03-9484840