פסטיבל ימי זמר בתיאטרון בחולון חוגג 20

כתבתה של קרן שלי

תמונת כותרת קרדיט צלם יוסי צבקר

 

פסטיבל "ימי זמר" בחולון, הפסטיבל המרכזי בישראל לזמר עברי יתקיים בחול המועד פסח בתאריכים 8-4 באפריל.

הפסטיבל מציין השנה 20 שנה להיווסדו במתן דגש, כמיטב מסורת הפסטיבל, על נכסי צאן הברזל של הזמר העברי בביצוע זמרים ואמנים ותיקים וצעירים כאחד.

פרס מפעל חיים מטעם עיריית חולון ותיאטרון חולון יוענק לפזמונאי עמוס אטינגר, ולמוזיקאי שלמה גרוניך

 

פסטיבל ימי זמר בתיאטרון בחולון חוגג

20

בסימן נוסטלגיה

עם הפקות מקור בהשתתפות מבצעים ויוצרים של הזמר העברי

 

4-8 באפריל, חוה"מ פסח -2015

 

מופעי מחווה והענקת פרסי מפעל חיים

לעמוס אטינגר ושלמה גרוניך

 

"מה אברך" – מופע המוקדש למלחין יאיר רוזנבלום, עמוד התווך של הלהקות הצבאיות

עם התזמורת הסימפונית חיפה וזמרים

 

"ארץ טרופית.co.il " – מופע מחווה לשירים  שהתאזרחו בזמר העברי ומוצאם מספרד ועד דרום אמריקה,

 

שם טוב לוי במופע מיוחד החוגג את יצירתו לצד מחווה לשירים שכתב לאריק איינשטיין

 

"ארבעתנו" – 4 מוסיקאיות בשיח מוסיקלי המוקדש לפזמונאים הישראלים הבולטים בכל הזמנים

 

"שיר לערב חג" מופע לציון שנה למותו של יעקב הולנדר

 

"שבת בבוקר" – מופע לכל המשפחה עם שירי הילדים האהובים בזמר העברי

 

מאור כהן וגבע אלון במופעי סולו אקוסטיים

 

פסטיבל "ימי זמר" בחולון, הפסטיבל המרכזי בישראל  לזמר עברי, יתקיים בחוה"מ פסח בתאריכים8-4 באפריל,2015  בתיאטרון חולון.

 

מנהל הפסטיבל: גיא תלם– מנכ"ל תיאטרון חולון. מנהלת אמנותית, מפיקה ועורכת המופעים: נעמי אטיאס.

הפסטיבל מציין השנה 20  שנה להיווסדו  במתן דגש, כמיטב מסורת הפסטיבל, על נכסי צאן הברזל של הזמר העברי בביצוע זמרים ואמנים ותיקים וצעירים כאחד.

לדברי המנהלת האמנותית נעמי אטיאס "הזמר העברי והפסטיבל שחוגג אותו הם "מדורת השבט" – הזיכרון המוסיקלי הקולקטיבי שמאגד בתוכו את פס הקול של חיינו בארץ הזו ומחבר אנשים ביחד. בחרנו בשנת ה-20 של הפסטיבל להעניק כבוד גדול לנוסטלגיה באמצעות הפקות מקור, בכורות, שילובים של חדש וישן ומפגשים מרתקים הממחישים שוב את הנצחיות והרלוונטיות של נכסי  צאן הברזל של המוסיקה הישראלית" .

פרס על מפעל חיים מטעם עירית חולון ותיאטרון חולון יוענק השנה לשתי דמויות מפתח בזמר הישראלי:  הפזמונאי, המתרגם ואיש הרדיו והטלויזיה עמוס אטינגר והמלחין המוזיקאי והזמר שלמה גרוניך.

הפרס לעמוס אטינגר יוענק במופע הפתיחה "אהבות שכאלה" המוקדש לשיריו ולמקאמות שכתב.

במופע  בעריכתה של נעמי אטיאס, בהנחייתה של מיקי קם ובניהולו המוסיקלי של רוני וייסיבוצעו שיריו וחרוזיו האלמותיים של אטינגר אודות: אהבה, מלחמה, אהבת הארץ, עלילות, הרפתקאות, צחוק ודמע ובהם: 'כבר אחרי חצות', 'גולני שלי', 'אם רק תבואי בחמש', 'טיול לילי', 'שני חיילים', 'בלדה לחובש', 'כשאור דולק בחלונך', 'נערה ושמה כנרת' ועוד.

הזמרים המשתתפים:מיקי קםקרן הדראוהד חיטמןששי קשתרן אלירןלנה אטינגר,שרונה נסטוביץבטי פבלואתי קסטרו ומקהלת חולון בניצוחו של דודי זבה. את המקאמות של אטינגר יקראו אורי לוימשה טימור, ואביגדור קהלני .

 

חיים טופול, חברו הטוב של אטינגר, היטיב לתאר את יצירתו: "בשיריו של עמוס אטינגר מצאתי עלילה, מצאתי סיפור, מצאתי הרגשות ורגשות, מצאתי אהבות ואכזבות, מצאתי חיוך ומצאתי דמעה, מצאתי הקפדה על חרוז נקי וקצב פנימי, שהזמין מנגינה כזו או אחרת".

אטינגר מלווה את הזמר העברי מסוף שנות ה-50, עת היה חייל בלהקת פיקוד מרכז. אז כתב את שירו הראשון "טיול לילי", שהוקלט ע"י צמד "הדודאים" והפך במהרה לחלק בלתי נפרד מהקלאסיקה הישראלית. מאז הוא הוסיף וכתב עוד עשרות פזמונים שזכו להצלחה: "יש מקום", "כשאור דולק בחלונך", "אם רק תבואי בחמש", "כבר אחרי חצות", "נערה ושמה כינרת", "אמא אמא", "חופשה באדום". הוא כתב המנונים רבים לחילות צה"ל: "גולני שלי", "המנון גבעתי", "שיר חיל המודיעין" ותרגם עשרות פזמונים משפות שונות למופעי במה ולתכניות טלוויזיה.

עמוס אטינגר שיתף פעולה עם מיטב המלחינים בארץ וביניהם – סשה ארגוב, משה וילנסקי, נורית הירש, יוסף הדר, דובי זלצר ויוחנן זראי וטובי המבצעים הקליטו משיריו: יהורם גאון, אריק איינשטיין, אילנית, חוה אלברשטיין, שלמה ארצי, אריק לביא, שלישיית גשר הירקון, בצל-ירוק, הגשש החיוור והלהקות הצבאיות…

 

פרס מפעל חיים לשלמה  גרוניך יוענק במסגרת מופע המחווה "סימפטיה של צלילים" שיוקדש ליצירתו. בין השירים שיבוצעו במופע: 'נואבה', 'אל נא תלך', 'שירים פשוטים', 'רוזה מרציפן', 'שיר ישראלי', 'יש לי סימפטיה', 'ציור ועוד'… המשתתפים במופע הם: מתי כספי,שלומי שבןאסתר רדאושלישיית אדלר.

שלמה גרוניך  – מלחין, זמר ומוזיקאי  שהטביע חותם בזמר העברי מתחילת שנות ה – 70 והוא עדיין כותב, שר, מופיע ומפתיע בכל פעם מחדש.

קולו הייחודי של גרוניך הפציע עם אלבום הבכורה שלו, שכלל שירים כמו "אל נא תלך" ו"רוזה מרציפן" ובישר על הצטרפותו של יוצר חדש ומקורי למוזיקה הישראלית. ההמשך היה במפגש שלו עם מתי כספי ובמופע המשותף "מאחורי הצלילים", ומשם להרכב "קצת אחרת" עם שלמה יידוב ושם-טוב לוי.

קריירת הסולו שלו כללה להיטים כמו "נואיבה" ו"שירים פשוטים", שבאמצעותם "סגר חשבון" עם כל אלה שדרשו ממנו לכתוב שירים קליטים יותר…

בשנות ה – 90 החל שיתוף הפעולה של גרוניך עם "מקהלת שבא" עם "שיר המסע לירושלים" ונמשך עד היום, עם הדור הבא של המקהלה.

במהלך השנים כתב גרוניך לתיאטרון ("מעגל הגיר הקווקזי"), לקולנוע ("טרנזיט") לטלוויזיה ("זהו זה") ולמופעי במה כמו "הווי ובידור", שאותו העלה עם יהונתן גפן. הוא הלחין שירים לאמנים כמו חוה אלברשטיין, נורית גלרון ויהודית רביץ ועל הבמה הוא משתף פעולה עם מוזיקאים רבים.

 

 

עוד בפסטיבל:

כמחווה לאהבה הגדולה של הישראלים לשירים שהתאזרחו בארץ ומוצאם מספרד עד דרום אמריקה, יתקיים המופע "ארץ טרופית .co.il בעריכתה 

של נעמי אטיאס, ניהולו המוסיקלי של תמיר הרפז ובהנחייתה של עינת שרוף ישתתפו במופע:  אילניתגלית גיאת  והפרברים . בין השירים שיבוצעו : 'ארץ טרופית יפה', 'חולם בספרדית', 'אניטה וחואן', 'חיוכים', 'אני אשתגע', 'ונצואלה', 'אפילו דקה', 'בסמה מוצו' ועוד.

 

המופע  "מה אברך" יוקדש למלחין יאיר רוזנבלום ,מי שהיה עמוד התווך של הלהקות הצבאיות ובמשך שנים רבות  גם המנצח של מקהלת חולון. בערב בהנחייתו והשתתפותו של נתן דטנר, ישתתפו התזמורת הסימפונית חיפה בניצוחו של המנהל המוסיקלי של המופע אלדד שרים והזמרים: רבקה זוהרמירי אלוניששי קשתחנן יובללירון לבו"הלהקה חוזרת"  בין שירי הערב: 'שיר לשלום', 'מה אברך', 'ונתנה תוקף', 'ליל חנייה' "בלילה על הדשא" ועוד.

 

מוסיקאי חשוב נוסף לו מייחד הפסטיבל מופע מיוחד הוא שם טוב לוי, מהיוצרים היותר מעניינים  במוסיקה הישראלית.                           

במופע  "שלישיה עם שם טוב" יבצעו שם טוב לוי ושלישית כלי קשת הכוללת כינור, ויולה וצ'לו  מיצירתו הפורה החל מקטעים חדשים ועד שיריו המוכרים ובהם: 'שובי לביתך', 'יכול להיות שזה נגמר', 'בלילות הסתיו', 'עוד נפגש', 'שיר של אחרי המלחמה' . פינה מיוחדת במופע תוקדש לשירים שכתב  שם טוב לוי לאריק איינשטיין.

 

ואם בנוסטלגיה עסקינן, הרי אי אפשר בלי  השירים של הפזמונאים שהפכו חלק בלתי נפרד  מפס הקול הישראלי . ההרכב "ארבעתנו" הכולל את המוסיקאיות הצעירות רעות יהודאיעדי לביאענבל אבנעים ונועה וקס בהפקה מיוחדת לפסטיבל – מחווה לפזמונאים בני דורנו ובהם: יורם טהרלברחל שפיראדודו ברקחמוטל בן זאבתלמה אליגון רוז,נועם חורביואב גינאי ושמרית אור. באמצעות השירים יקיימו הזמרות שיח נשים מרתק, מצחיק, נוגע וישראלי.

 

השנה, הלך לעולמו יעקב הולנדר מהחשובים שבמלחיני הזמר העברי. המופע "שיר לערב חג" בניהולו המוסיקלי ובהנחייתו של דוד זבה יוקדש לשיריו של הולנדר  ובהם: 'שיר לערב חג', 'אהבתיה', 'תנו לנו יד ונלך', 'ילדתי אמרי', 'אזכור את הדרך' ועוד. המופע בהשתתפות:אופירה גלוסקא ואוהד שרגאי עם להקת "אדם לאדם".

 

רבים מהשירים בזמר העברי נכתבו לילדים. לכבוד שנת ה-20 לפסטיבל תועלה ההפקה המקורית "שבת בבוקר – שירים גדולים לילדים קטנים" – מופע מוזיקלי תיאטרלי בהשתתפות שלושה זמרים ופסנתרן : אתי וקניןרובי קסוס ,עומרי רוזנצוויג ונדב ויקינסקי. המופע המיועד לכל המשפחה חוזר לשירי הילדים האהובים של יוני רכטרתרצה אתריהונתן גפן, אריק איינשטיין ועוד.

 

גם לרוק הישראלי מקום של כבוד בפסטיבל השנה כאשר שניים מגדולי הרוק הישראלי יעלו על בימת הפסטיבל. מאור כהן וגבע אלון, כל אחד בתורו יעלה על הבמה ויקיים מופע סולו אקוסטי, עם הלהיטים החדשים והישנים. 

 

באכסדרת התיאטרון תוצג תערוכה לציון 20 שנה לפסטיבל

ויתקיימו מופעי כלייזמרים.