״ביידר״, אופרטה מהונגריה בניחוח ישראלי.מדהים,חובה לראות.

כתבתה של קרן שלי

מהונגריה באהבה ״ביידר״ אופרטה מחזמר יפיפה שמוגש בטוב טעם. כריאוגרפיה מדהימה שמשלבת ריקודים גרנדיוזים, קאסט ענק, רב פרפורמרים בתלבושות אקסרוגנטיות, תפאורה מהממת אופניים, מכונית ענתיקה ואופנוע שטרם נראה בארץ. הפתעה, בחלק מהטקסט השחקנים מדברים בעברית, אכן מרגש.

20150213-024834.jpg

קצת כמו בודפשט, גם "הביידר" מורכבת מהחומרים שעושים טוב על הלב – סיפור אהבה, קצת דרמה, הרבה קומדיה, והמון-המון שירים וריקודים. האופרטה של קלמן, לליברית של בראמר וגרונוולד, מתמקדת ברג'אמי, נסיך הודי שמתגורר בפריז. הוא מתאהב באודט, שחקנית מקומית, שבשבילה הוא מוכן לנטוש את מחויבותיו הממלכתיות. בעיבוד הנוכחי אודט היא אמנם עדיין הפרימדונה המצליחה, אך רג'אמי, יורש העצר של לאהור, הוא בחור מודרני ועכשווי שלמד באוקספורד, מלחין בסתר, רודף נשים יפות וחובב מרוצי אופנועים.

האופרטה מתמקדת בעיקר בנשים חזקות שיודעות לעמוד על שלהן. בכל סיפור אחר היה מצליח הנסיך (המוכשר ויפה התואר כמובן), לזכות באהבתה של האישה אם רק היה רוצה. אבל אודט (מוניקה פישל הנהדרת), לא ממהרת לוותר על העצמאות והקריירה שלה, רק בשביל להיות אשתו של מישהו. גם שתי הדמויות האחרות מריאטה וסימון, לא נופלות בכל פעם שהמחזר שלהן מפנה לעברן מבט מצועף. בניגוד לאופרות מלאות, בהן הנשים מוצאות את עצמן או מתות או נשואות בסיום, האופרטות דווקא מציגות לא מעט דמויות נשיות עם עוצמה. מומלץ בחום.

20150213-024817.jpg