״בקופסאות הבטון״ מחזה ובימוי יפתח קליין

כתבתה של קרן שלי

"בקופסאות הבטון "
מחזה ובימויי יפתח קליין
בהשראת סיפרה של פרופ' פנינה מוצפי-האלר

שחקנים יוצרים : אילנית בן יעקב , חנית כהן-מור יוסף, יעקב זדה דניאל , נטע ברפאל ,צחי מילמן, תמרה גלעוז-עלי.
מוזיקה, לחן עיבוד ושירה : שרלי סבח
עיצוב תאורה: ירון לוין
עיצוב תפאורה: שאול אפרת
מעצבת תלבושות: רעות קורפו

עיצוב גרפי: בני קורי

צילום – ג'ראר אלון

 

image

המחזה נכתב על ידי יפתח קליין בהשראת סיפרה של פרופ' פנינה מוצפי האלר. הספר "בקופסאות הבטון" הינו אתנוגרפיה פמיניסטית אמיצה – חד הוריות, תשלומים ממשרד הרווחה, מסיבת בר מצווה, חזרה בתשובה , עבודה במפעל, הימורים , לידות – כל אלה ועוד מרכיבים את שיגרת יומן של נשים רבות בעיירות פיתוח.
בעוד בתיאטרון דימונה מתנהלות החזרות , הנשים שעליהן מתבסס המחקר מתגוררת בירוחם השכנה, וכחלק מתהליך הבימוי קליין הפגיש את השחקנים עם הנשים גיבורות הספר – תהליך זה נועד לבסס ביטוי אמנותי מדויק ואותנטי. שמאפשר לעבור חוויה דמוית הצצה לחייהן של נשים אלה.
"אין להבין את השוליים מבלי להכיר את המרכז הפועל עליהן , אך גם אין להבין את המרכז בלי להכיר את השוליים המערערים על המובן מאליו שהוא מתווה" . (דבורה ברנשטיין , נשים בשוליים 2008 )

בתל אביב ,באולם ברטונוב ,תיאטרון הבימה
3.11,יום שלישי,בשעה 20:30
4.11.יום רביעי,בשעה 20:30

​פנינה ד"ר ל​אנתרופולוגי​ה ​שגדלה בעיירת פיתוח, יוצאת לערוך מחקר על נשים מזרחיות בירוחם.
חדורת מוטיבציה היא עובדת קשה לפרוץ את החומה שבין האישה "שיש לה משרד" לנשים שמנקות לה ​אותו . היא מבקשת להקשיב להן, ללמוד מהן על המרכיבים של החיים במקום שהאפשרויות בו מצומצמות.
היא פוגשת את נורית- ​אם ​חד הורית, גרושה מנרקומן, שנלחמת בחירוף נפש להצליח לעשות אירוע מכובד ל​בר-המצווה של בנה, את רחל, שעל אף כישוריה הטבעיים לכודה בהצעות עבודה מבזות ומערכת יחסים קשה, ואת אסתי שמסרבת להשתתף במשחק חסר סיכוי מבחינתה ומעבירה את הזמן בהימורים ובפרובוקציה מול ממסד מדכא. ​כשפנינה מגלה שיגאל מנהל בית הספר של בנה הוא תושב ירוחם לשעבר היא מציעה לו להיות דמות במחקר שלה.

יגאל ופנינה מהווים תמונת מראה אחד של השני, שניהם יוצאי עיירת פיתוח, שניהם משכילים ושניהם נלחמים בפיצול שיש בתוכם לגבי המקום ממנו הם הגיעו.
המסע שפנינה יוצאת אליו והמפגש עם הנשים המיוחדות והחזקות , משנה את חייה ואולי גם את המבט שלנו עליהן .

קרדיט צילום: יח״צ